Binnenvaart deel van oplossing voor chaos spoorgoederenvervoer Duitsland

18 augustus 2017 - (1425 keer gelezen)


Vanwege een bodemverzakking bij werkzaamheden aan een cruciale spoorlijn in het Rijndal bij Rastatt, heerst er nu chaos op de Europese Rhine Alpine spoorcorridor, ook wel bekend als de ‘aorta’ van het Europese spoorgoederenvervoer.


Omdat de gebruikelijke omleidingsroutes in Duitsland door werkzaamheden niet gebruikt kunnen worden, zit de spoorsector met de handen in het haar. Vertragingen kunnen oplopen tot vier dagen, waardoor de supply chain van verladers, vervoerders en consumenten ernstige schade oploopt.

 

Opvallend is dat de binnenscheepvaart amper genoemd wordt als goed alternatief in deze tijd van crisis. “De binnenvaart is de bypass van het spoor”,  aldus Erik Schultz van branchevereniging Koninklijke BLN-Schuttevaer. “De Rijn is altijd open, zelfs als er aan de winkel gewerkt wordt. De binnenvaart is snel inzetbaar en kostentechnisch een zeer interessant alternatief.” De binnenvaart heeft goede verbindingen van Basel en Hamburg naar Rotterdam en zou een groot deel van het transport dat nu stilstaat over kunnen nemen.

 

Problemen houden enkele weken aan

Naar schatting zijn de problemen eind augustus of zelfs begin september pas opgelost. Inmiddels heeft Hupac, een grote speler in de Europese intermodale netwerkmarkt een deel van zijn transport al naar de binnenvaart verplaatst. Ook containervervoerder Contargo probeert andere binnenvaartschepen te regelen als aanvulling op hun eigen vloot.

 

Impact milieu en samenleving

Als alleen al het transport dat de Nederlandse treinen wekelijks op het traject vervoeren verplaatst moet worden naar de weg, is dat een toename van 7.000 vrachtwagenladingen per week, met alle gevolgen van dien voor het milieu en de samenleving. De binnenvaart is daarom de logische en groene oplossing voor dit probleem.




Reageren


Reacties (0)