CoronaAlgemeen

In deze onzekere tijd waarin de hele wereld wordt geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus is de transportsector door het ministerie, terecht, aangemerkt als vitale sector. U bent één van de schakels die ervoor zorgt dat Nederland deze moeilijke tijd zo goed mogelijk doorkomt. Om u zoveel mogelijk te ondersteunen in het belangrijke werk dat u doet, hebben wij alle voor de binnenvaart relevante informatie met betrekking tot het coronavirus opgesomd in een online dossier. We updaten dit dossier dagelijks met alle informatie die bij ons bekend is. Mocht u over informatie beschikken die nog niet in het dossier staat; laat het ons weten. Dan nemen wij het alsnog op. Laten we elkaar zoveel mogelijk steunen de komende periode. U kunt de informatie aanleveren via: info@bln.nl.

 

VEELGESTELDE VRAGEN

Algemeen

  • Wat zijn de Europese richtlijnen m.b.t. verplichting mondneusbescherming?

    In diverse Europese landen is er een dringend advies vanuit de regering afgegeven om mondkapjes te dragen op de meeste openbare plekken. Een aantal landen hebben recentelijk zelfs een verplichting afgeroepen. In Europa is het dragen van een mondmasker onder meer al verplicht in Tsjechië, Bulgarije en Slovenië. In Oostenrijk wanneer je gaat winkelen en ook Frankrijk overweegt een verplichting.

     

    Deze maatregelen worden veelal gezien en ingezet als een manier om andere versoepelingen door te kunnen voeren. Houd u hier dus rekening mee, als u in de betreffende landen van boord gaat en met name als u daarbij gebruik maakt van het openbaar vervoer (OV) en/of boodschappen gaat doen.

     

    Luxemburg

    Sinds afgelopen maandag (20 april jl.) geldt een gedeeltelijke mondkapjesplicht in Luxemburg. Mensen moeten hun mond en neus bedekken in de supermarkt en het OV. Ook mag het gezicht bedekt worden met een sjaal of een vergelijkbaar kledingstuk. In de praktijk geldt de verplichting waar mensen onvoldoende afstand tot elkaar kunnen houden (als een afstand van twee meter niet nageleefd kan worden).

     

    Duitsland

    De Duitse regering heeft initieel een dringende aanbeveling afgegeven voor het gebruik van mondkapjes in het OV en winkels. De deelstaten hebben echter anders besloten en over de afgelopen dagen aangegeven wel een verplichte mond- en neusbescherming te gaan implementeren.

     

    In heel Duitsland geldt die verplichting vanaf volgende week (vanaf maandag 27 april a.s.)  in het OV en in de meeste deelstaten ook in de winkels. De verplichting blijft in ieder geval de komende weken, misschien zelfs maanden, van kracht.

     

    Omdat er geen of weinig mondkapjes in Duitsland voorradig zijn, mag een zelfgemaakt mondkapje of een sjaal ook. Het dragen van mond-/neusbescherming geldt voor kinderen vanaf 6 jaar. Er loopt nog overleg over hoe de maatregel gehandhaafd wordt en welke boetes er eventueel worden opgelegd.

  • Waar moet ik aan denken als ik mijn kind naar het internaat wil brengen?

    Waar moet ik aan denken als ik mijn kind naar het internaat wil brengen?

    Vanaf 11 mei moeten de basisscholen weer open en volgen de internaten ook.

    Indien u uw kind(eren) vervoert, houdt u dan rekening met binnenlandse en buitenlandse maatregelen omtrent vervoer.

    Ouders zijn via het LOVT ook geïnformeerd hierover.

     

    DE GRENS OVER

    Ons advies is om in elk geval standaard een ingevuld formulier 'toestemming reizen met minderjarigen naar het buitenland’ in uw auto te hebben liggen voor het geval u de grens over moet.

    Zie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2014/02/06/formulier-toestemming-reizen-met-minderjarige-naar-het-buitenland

     

    Zorg er ook voor dat de overige benodigde documenten in orde zijn.

    Kijk in ons Corona-dossier voor de verschillende voorschriften per land.

    Hier kunt u ook de desbetreffende formulieren vinden: https://www.bln.nl/dossiers/algemeen/corona

    (In ieder geval de standaard reisverklaring CCR, standaard werkgeversverklaring, ook voor gezinsbedrijven handig.. en eventuele formulieren specifiek per land)

     

    SAMEN IN DE AUTO

    Het formulier 'toestemming reizen met minderjarigen naar het buitenland’ kan ook in NL helpen om aan te tonen dat u van één gezin bent indien u met meer dan 2 personen in de auto zit.

    Via de volgende link  kunt u checken wat in  Nederland is toegestaan over het aantal passagiers in dezelfde auto >> https://www.politie.nl/themas/coronavirus-en-politiewerk.html#alinea-title-met-wie-mag-je-in-de-auto

  • Kunnen er theorie-examens bij het CBR worden gedaan?

    Vanaf 11 mei is het weer mogelijk om ook voor de binnenvaart theorie examens te reserveren.

    Dit kan nog niet voor de praktijkexamens. Hierover volgt later bericht.

     

    Reserveren kan via :

    https://www.cbr.nl/nl/mijncbr/inloggen-op-mijn-cbr.htm?orgurl=https%3A%2F%2Fwww.cbr.nl%2Fweb%2Fnl%2Fmijncbr.html

    LET OP: Hier is een DigiD voor nodig!

    Op dit moment is het erg druk met aanmeldingen bij het CBR na ruim 6 weken dicht te zijn geweest. Het kan zijn dat u op een minder nette manier geblokkeerd wordt of geen toegang kan krijgen tot de services van het CBR. We verzoeken u om het later deze week opnieuw te proberen.

  • Hoe om te gaan met inspecteurs?

    Update 23 april 2020

    Ondanks het feit dat de CCR alsook IL&T hebben aangegeven dat niet gehandhaafd zal worden op verloop van certificaten gedurende de crisisperiode voor certificaten die voor 20 maart 2020 nog geldig waren, heeft NBKB gemeend toch haar diensten, uiteraard binnen de RIVM richtlijnen, te moeten blijven verlenen om de binnenvaart van dienst te blijven, maar ook om stagnatie en ophoping van certificeringen, door beperkte werfcapaciteiten, drukte bij toeleveranciers, reparatiebedrijven en inspecteurs na de crisis periode zoveel als mogelijk te voorkomen.

    De afgelopen tijd heeft NBKB de nodige ervaring met uitvoer van certificerende inspecties in deze voor eenieder moeilijke tijd opgedaan en op basis daarvan een aantal aandachtspunten verzameld.  Deze hebben zij inmiddels in een infographic samengevat. Hierin vindt u o.a. hoe zij hun werkzaamheden op basis van de RIVM richtlijnen en binnen de  1,5 m economie kunnen uitvoeren.

     

    ----------------------------------------------------------

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft beslist dat de (gedelegeerde) inspectiediensten van de ILenT onder de "vitale processen” vallen.

    De NBKB-inspecteurs blijven, zolang dit verantwoord is, hun inspecties op locatie uitvoeren. Zij zijn hierbij gehouden aan de richtlijnen van het Kabinet en het RIVM. Voorwaarde is wel dat u of uw vertegenwoordiger die bij de inspectie aanwezig is vrij van klachten moet zijn die kunnen duiden op besmetting met het Covid-19 virus. Tijdens de inspectie zullen inspecteurs voor zover mogelijk voorzorgsmaatregelen nemen, zoals o.a. geen hand geven en afstand houden om het risico op besmetting te beperken. Mocht u zelf ziekteverschijnselen hebben of heeft u liever dat de reeds geplande inspectie, gezien de huidige situatie, verplaatst wordt naar een latere datum neemt u dan s.v.p. zo spoedig mogelijk contact op met uw inspecteur.

     

    Houd u sowieso aan onderstaande regels om de kans op besmetting te minimaliseren:

    • Maak gebruik van digitale apparaten zoals tablets en laptops voor het invullen van checklists en papieren. De inspecteur / auditor kan zelfs buiten het schip zijn papieren invullen. Op deze manier wordt contact met elkaar tot een minimum beperkt.
    • Maak gebruik van uw telefoon of digitale communicatieprogramma's zoals Microsoft Teams wanneer u moet overleggen. (U kunt gratis gebruik maken van Teams: https://products.office.com/en-us/microsoft-teams/group-chat-software)
    • Wanneer je geen toegang hebt tot deze digitale apparaten, zorg er dan voor dat fysiek contact is uitgesloten. Ga bijvoorbeeld niet aan dezelfde tafel zitten, loop niet samen rondjes aan boord, zorg ervoor dat er beperkte mensen in hetzelfde gebied zijn.
    • Maak het gebied na het bezoek schoon. Besteed speciale aandacht aan deurgrepen, koffiekopjes, pennen, oppervlakken zoals de tafel en alle andere middelen die door deze persoon worden aangeraakt.
  • Wat te doen als iemand aan boord is besmet met Corona?
    • Haal de zieke en de hele bemanning van boord.
    • Laat het schip grondig reinigen.
    • Na deze tijd kan er een nieuwe bemanning aan boord komen.
    • Zorg ervoor dat PBM's ook grondig worden gereinigd.

     

  • Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen aan boord?
    • Zorg voor goede persoonlijke hygiëne en kom niet in de buurt van zieke mensen die griepverschijnselen hebben.
    • Regelmatig handen wassen, minstens 30 seconden.
    • Gebruik eventueel ontsmettingsgel als handen wassen niet altijd mogelijk is.
    • Gebruik papieren zakdoekjes of hoest en nies in de binnenkant van een elleboog.
    • Een papieren mondkapje dragen helpt niet tegen besmetting met het virus.
    • Maak geregeld harde oppervlakken (bureaublad, lichtknoppen, deurklinken, toetsenbord) extra schoon.
    • Beperk het schudden van handen, en blijf op gepaste afstand van elkaar.
    • Zorg voor goede ventilatie van de werkplekken.
    • Probeer je gezicht en mond niet aan te raken met je handen.
    • Reinig (Vol) gelaatsmaskers direct na gebruik en ontsmet deze grondig. Gebruik geen maskers van elkaar. Gebruik ook elkaars handschoenen niet.
    • Houd elkaar in de gaten en wees alert op ziekteverschijnselen bij je collega’s.
    • Wijs collega's met vakantieplannen op de reisadviezen van de overheid.
    • Ga niet naar gebieden waar het coronavirus voorkomt. Als dat niet anders kan, vermijd daar dan grote groepen mensen, kom niet in de buurt van boerderijen en wilde dieren.
    • Ga zorgvuldig om met de bereiding van voedsel (zeker in risicogebieden) en zorg dat eten goed is doorbakken en doorgekookt.
    • Volg de regels en instructies van derden, zoals laad-/losinstallaties en de autoriteiten.
    • Volg het nieuws en laat u informeren door informatiebronnen van de overheid (in Nederland: www.rivm.nl).

     

    BESMETTING

    • Neem telefonisch contact op met je huisarts als u: o Koorts hebt met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid) en o In een risicogebied bent geweest, of  In contact met geweest met een patiënt met het virus.
    • Informeer uw collega’s en uw werkgever over een (potentiele) besmetting.
  • Hoe maak ik de regels m.b.t. het betreden van mijn schip duidelijk?

    Wilt u regels stellen m.b.t. bezoek aan boord en deze duidelijk maken voor elke bezoeker? Vul dan in dit formulier uw scheepsnaam, bedrijfsnaam, telefoonnummer en emailadres in en print het formulier.

    Dit kan in het Nederlands en in het Engels. Hang het op bij elke ingang (stuurhut, machinekamers. Woningen) en eventueel de loopplank of het steiger.’

  • Wat zijn de maatregelen van de overheid met betrekking tot de binnenvaart?

    Gisteren eind van de middag is bijgaand besluit door de CCR genomen https://www.ccr-zkr.org/13070000-nl.html.  Met dit besluit zorgen de CCR-lidstaten dat:

     

    • het vaarwegmanagement en de sluisbediening zoveel mogelijk in stand blijft.
    • alle certificaten die op 15 maart 2020 nog geldig waren, dit voorlopig ook blijven. Het gaat dan om alle documenten gebaseerd op ROSR, RSP en RPR. Hiermee wordt voorkomen dat er problemen ontstaan doordat keuringen niet meer uitgevoerd kunnen worden.
    • bemanningsleden tussen hun woonplaats en locatie van inscheping of ontscheping kunnen reizen, zo nodig met een verklaring. De CCR heeft hiervoor een modelformulier gepubliceerd. Deze vindt u hier.
    • Met Multilaterale Overeenkomst MO25 (klik hier voor de publicatie in de Staatcourant)  wordt de geldigheid van de opleidingscertificaten (basis, chemie, gas en veiligheidsadviseur) wettelijk verlengd tot 1 december 2020. Die mogelijkheid bestaat in het ADN maar helaas niet in de CCR-regelingen. Lidstaten worden opgeroepen zo snel mogelijk MO25 te ondertekenen. De volgende landen hebben al getekend:  Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Slowakije en Hongarije.

    • Op dit moment wordt ook gewerkt aan een MO dat alle technische certificaten in verband met het ADN wettelijk verlengd worden. Naar verwachting komt dit MO eind van deze week. Dergelijke MO’s van het ADN gelden dus voor alle EU-lidstaten plus de ADN-lidstaten die mede-ondertekenen.

    We gaan er van uit dat hiermee de eerste gevolgen van de corona crisis zo goed mogelijk tegemoet getreden kunnen worden. Het besluit kan zo nodig later aangevuld worden.

     

    De Europese Commissie ondersteunt deze maatregelen in EU-verband in lijn met hun richtsnoeren over green lanes https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/2020-03-23-communication-green-lanes_en.pdf. Ook daar is een document voor het reizen van bemanning gepubliceerd in de richtsnoeren onder annex 3.

     

    Ook nationaal hebben we de Nederlandse handhaving verzocht terughoudend te zijn in lijn met dit besluit. Handhavers van ILT voeren geen inspecties op locatie meer uit tenzij daar noodzaak voor is. Noodzaak kan ontstaan bij specifieke meldingen/signalen waar sprake is van acuut risico, ongeval of ernstige marktverstoring.

     

    Binnen Rijkswaterstaat wordt met man en macht gewerkt om de ligplaatsenproblematiek in goede banen te leiden. De ligplaatsbezetting wordt dagelijks gemonitord zodat afwijkingen tijdig waargenomen worden. Er is al besloten om zeer terughoudend te zijn met handhaving rondom de drie keer 24 uur bezetting. Samen met de verschillende regio’s wordt momenteel in kaart gebracht wat er nodig is aan aanvullende ligplaatsen en de daarbij behorende voorzieningen.

Bemanning

  • Wat is de stand van zaken bij de implementatie van de Duitse COVID-quarantianeverordening in de deelstaten vanaf 12 november?

    De Duitse regering heeft haar deelstaten een aanbeveling gedaan met betrekking tot de quarantaineverplichtingen op basis van deze modelverordening die op 9 november jl. in werking is getreden. 
     
    Volgens § 1 lid 1 zouden personen die Duitsland binnenkomen vanuit risicogebieden verplicht zijn om gedurende 10 dagen in quarantaine te gaan met de vrijstellingen in § 2 lid 2 nr. 2 c): Grensoverschrijdend verkeer van personen en goederen is vrijgesteld van de algemene quarantaineregel van § 1 in geval van een verblijf van minder dan 72 uur (...) in dergelijke landen.

    Naar aanleiding van de informatie die wij van de BDB hebben ontvangen, hebben de hieronder genoemde deelstaten de aanbeveling in praktijk gebracht:

    1. Beieren (§ 2, lid 2, nr. 2, onder c).
    2. Berlijn (artikel 9, lid 2, punt 1)
    3. Bremen (artikel 21, lid 1, punt 2, onder c)
    4. Hamburg (artikel 36, lid 2, punt 2, onder c)
    5. Hessen (artikel 2, lid 2, punt 3, onder b)
    6. het Saarland (artikel 2, lid 3, punt 2)
    7. Saksen (artikel 3, lid 2, punt 6)

    Dit betekent dat bemanningsleden bij binnenkomst in deze staten onmiddellijk in quarantaine moeten gaan en dit moeten melden als ze langer dan 72 uur in een risicogebied in het buitenland zijn geweest. Dit hangt niet alleen af van de staat van binnenkomst, maar ook van de staat van de eindbestemming. Het niet nakomen van deze verordening kan worden bestraft tot 3.000 euro per persoon en per geval (bijvoorbeeld Berlijn).

     

    De volgende deelstaten hebben (nog) geen uitvoering gegeven aan de aanbeveling.

    1. Baden-Württemberg (§ 4, lid 1, nr. 2)
    2. Nedersaksen (artikel 17, lid 5, lid 1)
    3. Brandenburg (artikel 2, lid 1, punt 2)
    4. Thüringen (§ 3 lid 1, nr. 3)


    De deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts hebben de aanbeveling ten uitvoer gelegd, maar hebben een specifieke regeling/vrijstelling voor de binnenvaart ingevoerd, wat betekent dat bemanningsleden in deze voor de binnenvaart belangrijke landen zich vrij kunnen bewegen zonder beperkingen, zolang er maatregelen zijn genomen om contacten te vermijden, met name het niet van boord gaan als dat niet strikt noodzakelijk is.
     
    Een nieuw toegevoegd § 2 lid 3 nr. 4 voert een nieuwe vrijstelling in die vrij vertaald betekent dat personen die op grond van hun beroep grensoverschrijdende personen en goederen over de weg, per spoor, per schip of per vliegtuig vervoeren, niet onder de 72 uur-regel vallen. Bemanningsleden hebben geen test nodig bij het binnenkomen van deze landen, zolang zij maatregelen hebben genomen om contacten te vermijden, met name het niet van boord gaan in niet strikt noodzakelijke gevallen.

  • Zijn er nieuwe reisverklaringen voor Frankrijk?

    Ja, Frankrijk heeft voor de nieuwe lockdown haar attestation-de- deplacement—derogatoire / verplaatsingsverklaringen opnieuw uitgegeven. Wij adviseren om deze naast de CCR reisverklaring mee te nemen.

  • Welk reisadvies geldt voor België?

    De Belgische overheid verbiedt vanaf 18 september om 16.00 uur niet-noodzakelijke reizen van en naar de Nederlandse provincies Zuid-Holland en Noord-Holland (code rood).

    Personen uit Zuid-Holland en Noord-Holland die voor een noodzakelijke reis naar België reizen moeten zich na aankomst laten testen in één van de Belgische testcentra en verplicht 14 dagen in zelfquarantaine. De Belgische overheid vraagt ook mensen uit de Nederlandse provincie Groningen zich te laten testen en 14 dagen in België in zelfquarantaine te gaan.   Dit advies blijft gelden voor de Nederlandse provincies Noord-Brabant, Utrecht, Flevoland, Gelderland en Limburg en betreft alleen niet-noodzakelijke reizen zoals toerisme.                

    De Belgische overheid verplicht u binnen 48 uur voor aankomst een Passenger Locator Form (PLF) https://www.info-coronavirus.be/nl/plf/ in te vullen als u LANGER dan 48 uur in België gaat verblijven. Personen uit Zuid-Holland en Noord-Holland ontvangen daarna een activatiecode om zich te laten testen in één van de Belgische testcentra. Enkel testen afgenomen binnen het Belgische systeem worden erkend. Bezoekers die korter dan 48 uur in België verblijven worden niet opgeroepen om zich te laten testen.

    https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/belgie/reizen/reisadvies#anker-reischecklist-belgie

    Wij adviseren u om, als u van of naar boord reist tussen Nederland en de twee genoemde landen, er weer voor zorg te dragen dat u in het bezit bent van de volgende papieren;

    - Standaard werkgeversverklaring
    - Standaard reisverklaring CCR
    - Vaardocument (Vaarbewijs/Dienstboekje)
    - Vignet België voor grensarbeider in vitale beroepen

  • Is er een standaard verklaring om mijn personeel mee te geven voor het reizen binnen Europa?

    Bemanningsleden kunnen reizen tussen hun woonplaats en locatie van inschepen of ontscheping, zo nodig met een verklaring. De CCR heeft hier voor een modelformulier gepubliceerd. Gebruik bij het reizen ook een ingevulde werkgeversverklaring.

    Let op, het ene na het andere land komt nu met eigen verklaringen/attesten/vignet. Als een land een eigen verklaring heeft, dan moet je die gebruiken. Onder het kopje handige documenten vindt u al exemplaren voor Frankrijk, Belgie en Tsjechië.

  • Kunnen we weer vrij reizen door Europa?

    Grotendeels, vanaf 15 juni is het weer mogelijk om vrij te reizen door de meeste EU landen. Wij willen er op wijzen dat in ieder land eigen 'corona’ maatregelen van kracht zijn. Het gaat dan om zaken als:

    ·        Het is enkel toegestaan om alleen of met enkele personen in de openbare ruimte te verblijven.

    ·        Er moet minimaal een meter tot twee meter afstand tot andere mensen worden aangehouden.

    ·        Er is een verplichting om maskers te dragen in winkels, openbaar vervoer en of publieke ruimtes.

    ·        Reisverklaringen om de status van bemanningslid te bewijzen kunnen nuttig zijn, maar zijn niet verplicht.

     

    Voor Nederland en België heeft de SER (Sociaal-Economische Raad) de handreiking Covid 19 ontwikkeld. Hierin staan de richtlijnen geldend in deze landen.

    Heel veel bruikbare informatie die toepasbaar is op de binnenvaartbranche. Vooral de volgende onderwerpen verdienen aandacht;

    • Inhoudsopgave (pag. 6)
    • Hygiëne maatregelen (pag. 13)
    • Van thuis naar het werk (pag. 20)
    • Tijdens het werk/op de werkplek (pag. 26)
    • Regels voor externen (pag. 34)`

Europees nieuws

  • Met welke doorvaartmaatregelen moet ik rekening houden in Servië?

    Als maatregel tegen verdere verspreiding van het coronavirus, verbiedt de Servische overheid de toegang tot Servië voor alle personen afkomstig uit Roemenië. Crew en vaartuigen afkomstig uit Roemenië wordt geen toegang verleend tot Servië bij de grensovergang op de rivier bij Veliko Gradište en Prahovo. Echter, deze maatregel heeft geen invloed op schepen(/trucks) in transit.

  • Met welke doorvaartmaatregelen moet ik rekening houden in Slowakije?

    Er is een algeheel verbod voor passagiersschepen om aan te meren of ligplaats te nemen op de Donau en bevaarbare zijrivieren. Het is de schepen wel toegestaan om te navigeren door het gebied van de Slowaakse Republiek, dus enkel in transit te passeren. Er is een verbod voor alle vrachtschepen, die niet de intentie hebben om te gaan laden of lossen, om aan te meren of ligplaats te nemen op de Donau en bevaarbare zijrivieren. Het is vrachtschepen in transit toegestaan om de ankerplaatsen op de Donau en bevaarbare zijrivieren te gebruiken, wanneer het noodzakelijk is om werk van bemanning te observeren. Het is bemanning verboden om van boord te gaan. Alle schepen, waarvan de bestemming een haven of ligplaats is in het gebied van de Slowaakse Republiek, mogen laden en lossen zonder limitaties.

  • Met welke doorvaartmaatregelen moet ik rekening houden in Roemenië?

    Vooralsnog is er nog geen algemene sluiting van vliegvelden, havens,  spoorwegdiensten of toegangswegen naar Roemenië. Tevens is er geen beperking op de bewegingen van inwoners binnen het land. Maar dit kan veranderen in de komende dagen op basis van de aanbevelingen van volksgezondheidsautoriteiten.

  • Met welke doorvaartmaatregelen moet ik rekening houden in Hongarije?

    Beperkingen in het varen in verband met publiek gezondheid gevaar op het Hongaarse deel van de Donau.

    In verband met het gevaar van de COVID-19 ziekte veroorzaakt door het SARS-CoV-2 coronavirus in het territorium van Hongarije.

     

    Van 14-03-2020 24:00 tot nader order:

    • Zijn alle passagiers (hotel) schepen verboden aan te landen, af te meren of te ankeren op de Donau en zijn bevaarbare zijrivieren. (redactie: in Hongarije)
    • Passagiers (hotel) schepen zijn alleen toegestaan om als doorgaande vaart door het territorium van Hongarije te varen.
    • Alle vrachtschepen die niet voornemens te zijn om goederen  te laden, lossen of over te slaan zijn verboden aan te landen en af te meren in havens en ligplaatsen op de Donau en de bevaarbare zijrivieren. (redactie: in Hongarije)
    • Vrachtschepen in doorgaande vaart hebben toestemming om de ankerplaatsen op de Donau en de bevaarbare zijrivieren (redactie: in Hongarije) te gebruiken alleen ter naleving van de werktijdregeling van de bemanning. De bemanning is verboden om het schip te verlaten. (redactie: in Hongarije)
    • Alle vrachtschepen waarvan de bestemming een haven of ligplaats in het territorium van Hongarije is hebben toestemming om te laden, lossen of over te slaan in de havens en op ligplaatsen, zonder beperkingen.
    • Schepen die varen op de waterwegen, als ook in de havens en op ligplaatsen van Hongarije zijn verboden van bemanning te wisselen.
    • De terugkomst en het van boord gaan van het schip van Hongaarse ingezetenen, onderworpen aan de naleving van gezondheidsvoorschriften, is toegestaan.

    De naleving en handhaving van de voorschriften in het bericht is verplicht voor de binnenvaartexploitanten.

Financieel

  • Wat zijn de belangrijkste punten uit het derde steunpakket?

    Het derde steunpakket van de overheid zet in op investeren in verandering. Voor onze leden belangrijke maatregelen als NOW (loonkosten), TVL (vaste lasten) en TOZO (inkomensondersteuning zelfstandigen) zijn met 9 maanden verlengd. De overheid biedt zo perspectief op steun tot zomer 2021.

     

    Wel is er sprake van aanpassingen, nieuwe voorwaarden bij deze regelingen. De belangrijkste veranderingen zijn:

    Voor de NOW 3 is meer omzetverlies nodig; per 1 januari 2021 wordt dit van 20% naar 30% verhoogd. De hoogte van de tegemoetkoming wordt per periode van 3 maanden verlaagd; van 80% naar 70% en vervolgens 60%. Ontslaat u personeel om bedrijfseconomische redenen, dan wordt de NOW-compensatie niet meer verlaagd.

    Ook bij de verlengde TVL wordt per periode van 3 maanden gekeken. Het omzetverlies wordt in stappen verhoogd van 30% naar 40% en vervolgens 45%, maar ook het bedrag dat aan subsidie kan worden ontvangen gaat omhoog naar maximaal € 90.000 per drie maanden.

    Bij de TOZO 3 is de grootste verandering dat na het inkomen partner nu ook naar eigen vermogen in de vorm van geldmiddelen wordt gekeken en op getoetst.

     

    Kortom de overheid helpt veel langer, maar biedt deze hulp steeds meer aan, aan bedrijven die het zwaarst worden getroffen. Wij blijven de veranderingen volgen, via VNO/NCW voor uw belangen lobbyen en informeren u via het Corona dossier op onze website.

    Meer informatie over het derde steunpakket dat met ingang van 1 oktober ingaat staat op de site van de Kamer van Koophandel.

    https://ondernemersplein.kvk.nl/nieuwe-corona-regelingen-steunpakket-3/

  • Waar kan ik mijn volgende TVL, NOW of TOZO aanvragen?

    Met ingang van 1 oktober 2020 gaan de maatregelen uit het derde steunpakket van de overheid in. Het gaat bij alle drie de regelingen om een verlenging van drie keer drie maanden. Iedere 3 maanden is een nieuwe aanvraag nodig.

    Aanvragen van de verlengde Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (verlengde TVL) kan voor de eerste periode van 1 oktober 2020 tot en met 29 januari 2021 bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

    Aanvragen van de derde Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW 3) wil de overheid mogelijk maken vanaf 16 november 2020 bij het UWV.

    Aanvragen verlengde Extra Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers (TOZO 3) kan vanaf 1 oktober 2020 worden aangevraagd bij de woongemeente waar je staat ingeschreven.

     

  • Wat doen de banken voor de binnenvaart?

    BLN overlegt met banken

    BLN heeft samen met het CBRB de afgelopen dagen overlegd met de banken. Gezamenlijk constateren we dat veel binnenvaartondernemingen hard geraakt worden door de Corona-crisis. BLN heeft aangegeven dat maatwerk in de kredietverlening nu essentieel is, dat gezamenlijk optreden van de banken nu van groot belang is en steunmaatregelen een harde noodzaak. Samen met de banken zullen we de marktontwikkelingen in de sector monitoren en met elkaar blijven delen.

     

    Rabobank

    Rabobank schort enkel de aflossingen voor 6 maanden op voor klanten met een krediet tot maximaal 3 mio; klanten moeten zich melden indien ze hiervoor gebruik willen maken

    • Klanten met kredieten boven de 3 mio die uitstel willen moeten hiervoor contact opnemen met hun Relatiemanager.
    • Leasefaciliteiten: geen specifieke info 

     

    ABN AMRO

    ABN AMRO schort rente én aflossing voor 6 maanden automatisch op voor alle klanten met een krediet tot maximaal eur 50 mio; zij die niet willen moeten dit aanmelden.

    . Actuele info: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/coronavirus/uitstel-van-rente-en-aflossingen.html

     

    ING

    ING schort enkel de aflossingen voor 6 maanden op voor klanten met een krediet tot maximaal 2,5 mio; klanten moeten zich melden indien ze hiervoor gebruik willen maken

    • Klanten met kredieten boven de 3 mio die uitstel willen moeten hiervoor contact opnemen met hun Relatiemanager 
    • Leasefaciliteiten: geen specifieke inf
  • Krijgen ouders hun eigen bijdrage aan de internaten ook terug?

    Het Kabinet heeft een coronamaatregel bekendgemaakt op 20-3: alle ouders krijgen hun eigen bijdrage kinderopvang terug (in elk geval tot 6-4-2020) zie: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid/nieuws/2020/03/20/alle-ouders-krijgen-hun-eigen-bijdrage-kinderopvang-terug

     

    BLN-Schuttevaer vraagt zich af of dit ook voor de internaten geldt? Deze zijn immers nu ook gesloten en de kinderen zijn aan boord.

    BLN-Schuttevaer heeft deze vraag bij LOVT, Meander en Limena uitgezet. Deze partijen zijn daar over in gesprek met het ministerie. Zij en wij hopen zo spoedig mogelijk duidelijkheid te kunnen verschaffen hierover.

  • Hoe zit het met de stilligregeling?

    EOC wijst eigenaars in de beroepsvaart op hun stilligregeling. Met deze stilligregeling ontvangt u over de betreffende periode, tegen aanvullende voorwaarden, nu tijdelijk een korting van 50% op de cascopremie van EOC en 50% op de P&I premie (of 75% korting op de P&I premie indien u zonder personeel vaart). Vanaf vandaag kunt u gebruik maken van deze regeling met een tijdelijke verhoogde korting. De stilligregeling is voor een minimale aaneengesloten periode van 30 dagen. Deze tijdelijke verhoogde korting blijft minimaal gelden tot 1 juni 2020 en is afhankelijk van de maatregelen die door de overheid zijn genomen.

     

    Wanneer u gebruik wenst te maken van deze tijdelijke regeling dan verzoeken wij u ons hiervan per e-mail op de hoogte te brengen via beroepsvaart@eoc.nl. Aanvullend op de stilligregeling zijn onderstaande voorwaarden van toepassing.

     

    Voorwaarden
    In afwijking van de verzekeringsvoorwaarden is voor deze polis het volgende van toepassing:
    1) Het vaartuig is alleen gedekt voor schade welke ontstaat als het vaartuig ongeladen en buiten bedrijf voor lange tijd stilligt;
    2) Varen is alleen toegestaan binnen een straal van twee kilometer rond de ligplaats welke het schip bij ingang van deze clausule heeft ingenomen. Alle schade welke buiten deze straal van twee kilometer ontstaat is uitgesloten van verzekering, tenzij de verzekeringnemer schriftelijke toestemming van de maatschappij heeft verkregen om buiten de straal van 2 kilometer te varen;
    3) Alle schade en gevolgschade welke ontstaat tijdens het uitvoeren van reparatiewerkzaamheden is uitgesloten van verzekering (dit geldt niet voor klein onderhoud);
    4) Alle schade en gevolgschade welke ontstaat als het vaartuig langer dan 24 uur onbeheerd wordt achtergelaten is uitgesloten van verzekering;
    5) Alle dekkingen van de aansprakelijkheidsverzekeringen en eventuele andere dekkingen (bijv. P&I) ten behoeve van de lading worden gedurende het van toepassing zijn van deze clausule opgeschort.

     

    Heeft u vragen over uw verzekeringen dan kunt u ons altijd een e-mail (beroepsvaart@eoc.nl) sturen en helpen wij u persoonlijk verder zoals u van ons gewend bent.

Nautisch-Technisch

  • Welke bedieningsmaatregelen worden getroffen in België?

    De Vlaamse Waterweg laat weten dat het coronavirus ook om zich heen grijpt, bij de scheepvaartbegeleiders de bediening van de sluizen en beweegbare bruggen, bedienen.  Een aantal scheepvaartbegeleiders zijn momenteel ziek of in quarantaine.  Momenteel kunnen met de inzetbare bedienaars alle kunstwerken nog volgens de normale bedieningsuren worden uitgevoerd.

    Mogelijks ontstaat er op  een bepaald ogenblik een situatie waarbij dit niet meer kan.  De Vlaamse Waterweg heeft hiertoe een afbouwplan opgesteld, dat in functie van het aantal inzetbare scheepvaartbegeleiders, gericht een bepaald deel van de normale dienstverlening afbouwt.  Dit afbouwplan bestaat uit een geleidelijke afbouw van de dienstverlening, volgens een prioriteitenlijst.  Na invoering van elke stap worden de vrijgekomen scheepvaartbegeleiders ingezet om afwezige collega’s op andere, nog actieve kunstwerken te vervangen.

     

    In deze noodsituaties, zal afgebouwd worden volgens onderstaand model.

    1. Inzetten van alle beschikbare personeelsleden (dit gebeurt momenteel)
    2. Maximaal inzetten van andere DVW-collega’s die ook ervaring hebben in het bedieningsproces
    3. Reduceren van de bezetting in afstandsbedieningscentrales, met afbouw van een aantal niet-prioritaire taken en/of accepteren van enige wachttijden aan de sluizen en beweegbare bruggen
    4. Uitbreiden van mobiele ploegen op niet-prioritaire waterwegen
    5. Stoppen met aannemen van touwen in Wijnegem
    6. Reduceren van de bedieningstijden op niet prioritaire waterwegen
    7. Reduceren van niet-prioritaire taken op prioritaire waterwegen (geen vaarvergunningen meer maken, geen scheepvaartrechten meer innen, geen touwen meer aannemen)
    8. Reduceren van de bedieningstijden op prioritaire waterwegen
    9. Blokvaren op prioritaire waterwegen

    Formele beslissingen betreffende aanpassing van bedieningstijden zullen ook steeds via NtS-berichten gecommuniceerd worden.

     

  • Welke bedieningsmaatregelen worden getroffen in Duitsland?

    De GDWS stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat de sluizen ook op de lange termijn zo lang mogelijk worden bediend.

     

    Daartoe moeten wel maatregelen worden genomen binnen het beschikbare personeel en moeten sluiswachters worden in gezet op andere sluizen dan gebruikelijk. Flexibele inzet is daarom geboden. Binnen het beschikbare personeel zijn ook maatregelen genomen om daarbij risico’s te beperken en kwetsbare personeelsleden te beschermen. Daarnaast zijn er problemen onder het personeel doordat kinderopvang ontbreekt en bedienend personeel ook soms thuis moet worden ingezet. Omdat het sluispersoneel sowieso al niet dik gezaaid is wordt het steeds lastiger.

     

    Dit zijn de huidige openingstijden van de Duitse sluizen:

    • Bediening 24 uur per dag op de Rijn, NOK, vaarwegen naar de zeehavens en tussen Friedrichsfeld en Dorsten;
    • Bediening van 16 uur op de overige routes van het Westduitse kanalstelsel, Moezel, Main en Neckar tot Heilbronn, MLK, Binnen Elbe, ESK.
    • Bediening van 10 uur op de Saar, de Main, het MDK, de Donau, het Havelkanaal en de Weser. Voor de Donau en de MDK was het echter de bedoeling dat er bediening zou zijn voor 16 uur. Voor het eerst, bleek dit slechts mogelijk door het inzetten van één teamleider, die eerst kon worden ingezet nahet sluiten van de Main.
    • Vaarwegen buiten de hoofdvaarwegen moeten, rekening houden met bediening gedurende 8 uur per dag.

    U kunt ook de site van de GDWS https://www.gdws.wsv.bund.de/DE/startseite/startseite_node.html of www.elwis.de raadplegen

     

    De bediening van de sluis Iffezheim van het Elzaskanaal zal worden teruggebracht tot bediening van 05.00 tot 21.00 uur. De bediening wordt teruggebracht omdat er onvoldoende bedienaars vanwege ziekte, beschikbaar zijn. De bediening volgens deze tijden gaat in op 1 april. In de nacht van 1 op 2 april zal er voor het eerst geen bediening zijn.

     

    Voor de Moezel is inmiddels duidelijk dat, om de bediening in stand te kunnen houden, per 6 april a.s. de volgende maatregelen moeten worden getroffen. De bediening gedurende 24 uur zal beperkt moeten gaan worden. Daarom is besloten vanaf maandag 6 april 2020 vanaf 22.00 uur op de sluizen van Koblenz tot Trier, alleen nog bediend worden tussen 06.00 en 22.00 uur. Dit geldt tot nader order Zie hier het originele bericht

     

    Met scheepvaartbericht 38/2020 worden maatregelen genomen met betrekking tot de verwerking van scheepsdocumenten, certificaten en onderhoudsboeken door het WSA MDK Regensburg getroffen. Zie bijgaand document. In het decreet van het federale Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur van 17 maart 2020 en de toevoeging van 31 maart 2020 zijn de daaropvolgende maatregelen voor de verwerking van scheepsdocumenten getroffen.

  • Welke bedieningsmaatregelen worden getroffen in Frankrijk?

    Update 13 mei:

    Bekijk hier de laatste stand van zaken

     

    Stremmingen en beperkingen vaarwegen Frankrijk

     

    • Op alle Franse vaarwegen, inclusief de Boven-Rijn, zijn de bedieningstijden beperkt.
    • Voor alle vormen van watersport en passagiersvaart geldt in het hele land een vaarverbod tot 20 april. Cruiseschepen mogen in overleg nog wel naar een veilige ligplaats varen.

     

    Seine-gebied

    • De grote vaarwegen in het Seine-gebied en Noord-Frankrijk worden dagelijks van 8:00 tot 18:00 uur bediend, met een middagpauze van 12:30 tot 13:15 uur.
    • Op de kleine vaarwegen in het Seine-district wordt van 8:00 tot 17:00 uur geschut. De Parijse kanalen zijn sinds 16 maart volledig gestremd voor alle scheepvaart.
    • Het Canal de Saint-Quentin wordt alleen nog op telefonisch verzoek via het noodnummer geschut
    • De controlepost in Crèvecoeur en de tunnel van Riqueval zijn gesloten.
    • Verder zijn (delen van) kleine Noord-Franse vaarwegen met niet-automatische sluizen dicht.

     

    Overige Franse kanalen

    • De onderhoudsstremming van het Canal entre Champagne et Bourgogne in april gaat niet door vanwege corona.
    • De werkzaamheden aan de porte de garde (hoogwaterkering) van Poncey op de Petite-Saône zijn bij ingang van de lockdown gestaakt door de aannemer en zullen pas na afloop daarvan hervat worden.
    • Op de Doubs en Marne kan de beroepsvaart alleen in overleg schutten.
    • Het Canal de la Marne au Rhin Ouest en Est, het Embranchement de Nancy en de Centrekanalen schutten niet vanwege corona.
    • Alleen het Canal du Loing beneden Nemours is open en schut beperkt.
    • Het Canal des Vosges is dicht vanwege aanhoudende problemen met de watervoorziening
    • De Maas boven Givet is gestremd vanwege verondieping.

     

    Schippers

    • Schippers mogen er, in ieder geval in Noord-Frankrijk en mits voorzien van het voor iedereen verplichte formulier voor opgaaf van reden nog wel gebruik van maken om naar of van boord te gaan voor werkzaamheden, noodzakelijke inkopen, gezondheidsredenen of dringende familiezaken. Het formulier kunt u hier downloaden: https://www.gouvernement.fr/info-coronavirus

     

    Vaarweginformatie

     

     

    De Nederlandse delegatie heeft de CCR gevraagd informatie te ontvangen of en wanneer de geplande onderhoudswerkzaamheden doorgang vinden en aandacht gevraagd voor de ligplaatsproblematiek. Zie hier het document

     

  • Welke bedieningsmaatregelen worden getroffen in Nederland?

    De CCR heeft besloten dat het vaarwegmanagement en de sluisbediening zoveel mogelijk in stand blijft.

     

    De provincie Zeeland past sluis- en brugbediening aan vanwege Corona virus

     

    Voor de bruggen over het kanaal door Walcheren en de Zeelandbrug wordt per direct tot 1 juni  2020 de dienstregeling aangepast. Dit betekent concreet:

     

    • Een doorvaart van 4x per werkdag van het Kanaal door Walcheren en 2x per dag gedurende weekend en feestdagen. Waarbij openingstijden na 16 april van de Stationsbrug Middelburg aangehouden worden als die van de huidige vastgestelde bedieningstijden van de noodbrug Middelburg. Specifiek zijn dit:
      • Tijdens werkdagen 4 openingstijden, namelijk: de draaitijden 07.07 uur; 11.37 uur; 15.37 uur en 19.37 uur. De brugopening van 7:07 uur moet men de dag ervoor aanvragen bij de Nautische Centrale Vlissingen voor 22:00 uur via telefoonnummer 06-55484448. Deze tijden sluiten aan op de huidige blauwe golftijden van het de overige bruggen over het kanaal door Walcheren.
      • Tijdens weekend en feestdagen zijn dit 2 openingstijden, namelijk: 10.07 uur en 15.37 uur
    • 24/7:  Bediening van de sluis Vlissingen en Veere v.w.b. enkel beroepsvaart
    • Na 22:00 passage kanaal door Walcheren, enkel voor beroepsvaart.
    • 24/7: Minimaal 1x per uur de bediening van de Zeelandbrug.
    • Bediening van de Arne spoorbrug.

    Klik hier voor de precieze bedieningstijden.

     

    De provincie Zuid-Holland hanteert aangepaste bedieningstijden in Zuid Holland.

    Wat betekent dat? Om de bediening van bruggen en sluizen zo goed mogelijk te borgen in verband met het coronavirus is er sprake van aangepaste bedientijden. De aangepaste bedientijden betekenen op dit moment (dus ook na 1 april) dat de provincie Zuid-Holland het winterrooster nog aanhoudt en niet overgaat tot het zomerrooster. Hier het besluit

  • Welke bedieningsmaatregelen worden getroffen in Zwitserland?

    Maatregelen Zwitserland traject/havens  Basel - Rheinfelden

    Op grond van de situatie met betrekking tot het corona virus en de daarmee samenhangende preventieve maatregelen, meldt Zwitserland dat door de Zwitserse Rijnhavens in twee opgesplitste nautische ploegen zal worden gewerkt. Hierdoor kunnen de volgende diensten in beperkte mate of helemaal niet worden uitgevoegd.

    Het gaat om:

    • De loodsendienst
    • De Bilgeboot
    • SSB WILD MAA - sleep diensten
    •  

    Er moet bij alle diensten rekening gehouden worden met wachttijden. Bezoek aan de riviercentrale is tot nader order eveneens niet mogelijk.

    Voor vragen over patenten, olieboekjes, logboek of vaartijdenboeken kunt u een e-mail sturen naar patent@portof.ch

    Deze maatregelen gelden vanaf heden tot nader order.

    Informatie is verkrijgbaar bij de Revierzentrale (RVZ) Basel: ? +41 61 639 95 30 / FM-kanaal 18.

    Het bericht is in het Duits hier terug te vinden

  • Wat verandert er in communicatie met sluizen in Wallonie?

    Vanwege het coronavirus zijn de commandoposten in Wallonië niet toegankelijk voor het publiek. Contact met de sluizen wordt alleen toegestaan via VHF kanalen of telefonisch. Als uitwisseling van documenten nodig is, wordt deze neergelegd op een met het bedieningspersoneel overeengekomen plaats. Dit om elk overbodig contact te vermijden. Deze maatregel geldt op alle Waalse waterwegen en gaat onmiddellijk in.

  • Wat te doen bij problemen met van of aan boord gaan in het buitenland?

    Het is verstandig om bij het van en aan boord gaan, met name in andere landen dan Nederland, maar wellicht ook in Nederland, papieren mee te nemen waarmee u kunt aantonen dat u schipper/eigenaar/werknemer o.i.d. bent en onderweg of afkomstig bent van of afkomstig bent van een schip. Ondervindt u problemen met grensformaliteiten etc. dan kunt u ons natuurlijk bellen en zullen wij proberen een en ander op te lossen. Wanneer u ons niet kunt bereiken kunt u altijd contact opnemen met het contactcentrum  van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. U kunt ze bereiken via tel. 0031 24 724 7247.

  • Welke bedieningsmaatregelen worden genomen op de Moezel (DU, FR, LU)?

    Op basis van artikel 36 van het Moezelverdrag, gebaseerd op de besluiten van de regeringen van Duitsland, Frankrijk en Luxemburg om de verspreiding van het coronavirus is het volgende besluit genomen om het vervoer zoveel als mogelijk in stand te houden en het uitvoerend personeel te beschermen, om:

    • te stoppen met het bedienen van passagiers- en pleziervaartuigen op de internationale Moezel;
    • dat voor de binnenvaart  bij het innen van kanaalkosten alleen betalingsmethoden gebruikt kunnen worden zonder persoonlijk contact;
    • de verplichte stempel na het innen van kanaalkosten achterwege kan blijven.

    Deze beslissing wordt onmiddellijk van kracht en is geldig tot nader order.

     

    Update 7 april

    Gebruikelijk wordt de Moezel een maal in het jaar voor een bepaalde periode, meestal in mei, gestremd voor onderhoud. Vanwege de corona crisis zal de stremming als aangekondigd van 11 tot 20 mei niet doorgaan. Door de corona crisis kunnen voorbereidende werkzaamheden niet tijdig worden afgerond. De stremming is nu gepland, verschoven naar, 21 tot 30 september 2020.

    Lees hier het volledige bericht.

     

    Omdat wij een vraag kregen over de bedieningstijden op de Moezel het volgende:

    • De bedieningstijden voor het Duitse deel zijn van 06.00 tot 22.00;
    • De bedieningstijden voor het Luxmburgse deel zijn van 24 uur per dag;
    • De bedieningstijden voor het Franse deel zijn van 07.30 tot 17.00.

    Wij hebben de Mozelkommission verzocht deze tijden beter op elkaar af te stemmen. Dit zal bij het e.v. overleg worden meegenomen.

    De Mozelkommission heeft echter geen zeggenschap over de inzet van persoon in de diverse landen. Hierdoor is een en ander niet eenvoudig op te lossen.

     

    Update 29 april

    Vanaf 29 april geldt een wijziging in de bedieningstijden op het Moezel traject tussen sluis Apach en sluis Neuves Mainson. Bedieningstijden zijn vanaf dan:

    •              Vanaf maandag tot vrijdag van 07.30 uur tot 17.30 en op aanvraag tot 19.30 uur

    •              Op zaterdag, zondag en op feestdagen  voor  vrijgegeven vaart van 09.00 uur tot 20.00 uur. Voor doorgaande vaart na aanmelding voor 15.00 uur is het schutten mogelijk voor de periode tussen 18.00 en 20.00 uur;

    Aanvraag is mogelijk via teleoonnummer:0033 800 519 665. De aanvraag moet dan voor 15.00 uur zijn ontvangen.

    Lees hier het volledige bericht.

Regelgeving

  • Hoe zit het met de geldigheid van certificaten en deelexamens?

    Update:

    Het CBR heeft op 13 mei bekend gemaakt dat van examenresultaten van (deel)examens die verlopen tussen 1 juni en 1 oktober 2020 de geldigheid verlengt wordt tot 1 april 2021.

     

    Eerder werd al duidelijk dat de examenresultaten waarvan de geldigheid verliep of verloopt in de periode 16 maart tot 1 juni, geldig blijven tot 1 december 2020.

     

    Geldigheidstermijnen certificaten:

    Alle certificaten die op 15 maart 2020 nog geldig waren blijven geldig tot uiterlijk 23 september 2020. Het gaat om alle documenten gebaseerd op ROSR, RSP en RPR. Hiermee wordt voorkomen dat er problemen ontstaan doordat medische keuringen niet meer uitgevoerd kunnen worden. Onder deze documenten vallen de door het CBR uit te geven vaarbewijzen A+B, Rijnpatent (+voorlopige), Bewijs voor Riviergedeelten, Radarpatent, Sportpatent, het zeilbewijs, Verklaring LNG, etc.

    Ook voor de Rijnreisverklaring geldt, als deze op 15 maart 2020 nog geldig was, dan blijft deze ook voorlopig geldig. U hoeft geen nieuwe verklaring aan te vragen.

     

    De geldigheid van certificaten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren wordt verlengd tot 1 januari 2021. Het examen of de opleiding / herhalingscursus moet gevolgd worden voor 1 januari 2021. Dit geldt voor certificaten met een verloopdatum van 1 maart t/m 1 december 2020.

    Het gaat om de certificaten:

    - ADN

    - Veiligheidsadviseur Binnenvaart

     

    Verlenging geldigheidsduur resultaten (deel)examen:

    De geldigheid van de (deel)examenuitslagen worden verlengd tot 1 december 2020. Dit geldt voor examenuitslagen, die verlopen in de periode tussen 16 maart en 1 juni 2020 en nog niet zijn omgezet naar certificaten. Dit geldt voor alle binnenvaart gerelateerde (deel)examens en certificaten (Incl. ADN gas/chemie)

     

    Er heeft ook overleg plaatsgevonden met het Verbond van Verzekeraars omdat het hebben van een geldig bewijs of certificaat is in sommige gevallen een voorwaarde is om aanspraak te kunnen maken op een uitkering van een verzekering.

    Het Verbond van Verzekeraars heeft aangegeven dat binnenvaartschippers met verlopen vaarbewijzen of certificaten bij hun leden verzekerd blijven gedurende de periode dat de coulancemaatregel van kracht is en binnen de geschetste condities van de coulancemaatregel. Dit draagt bij aan het op gang houden van het transport in Nederland.

    Het is raadzaam dat, als de verzekeraar niet is aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars, contact op te nemen met de verzekeraar voor de specifieke situatie.

     

    • Met Multilaterale Overeenkomst MO25
      wordt de geldigheid van de opleidingscertificaten (basis, chemie, gas en veiligheidsadviseur) wettelijk verlengd tot 1 december 2020. Die mogelijkheid bestaat in het ADN maar helaas niet in de CCR-regelingen. Lidstaten worden opgeroepen zo snel mogelijk MO25 te ondertekenen. De volgende landen hebben al getekend: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Slowakije en Hongarije.
    • Naar aanleiding van de door de sector aan de overheid geuite zorgen rond het wellicht onmogelijk raken van conform ADN verplichte keuringen, is mede door medewerking van het NL-Ministerie de Multilaterale Overeenkomst ("MO”) 26 in het leven geroepen.; MO voorziet in het mogelijk vastlopen van de verplichte verlenging van (voorlopige) Certificaten van Goedkeuring en kortlopende certificaten zoals brandslangen, blussers, meggertest, keuringen van gasdetectiemeters, etc. door het Coronavirus.De MO is vooralsnog uitsluitend getekend door Frankrijk en Luxemburg. Hier vindt u een eigen vrij vertaalde toelichting. Nederland heeft voorbereidingen getroffen om deze MO eventueel te kunnen tekenen, maar zal dit uitsluitend doen als de directe noodzaak er is. Vooralsnog hebben ons geen signalen bereikt dat er bij de genoemde keuringen geen doorgang meer plaats vindt en zal deze MO dus niet ondertekend worden door Nederland. We krijgen de indruk dat Duitsland er hetzelfde in staat. Mocht u problemen ervaren rond de genoemde keuringen, gelieve ons hiervan op de hoogte te brengen, zodat wij kunnen aansturen op een ondertekening door de Nederlandse overheid.

     

     

  • Hoe zit het met certificaten en geldigheid in België?

    De binnenvaart is van vitaal belang voor de bevoorrading van de samenleving en de economie. Hiertoe  heeft de Vlaamse regering een besluit genomen over noodmaatregelen voor de binnenvaart vanwege COVID-19. Met dit kaderbesluit kunnen de bevoegde waterwegbeheerders (De Vlaamse Waterweg of de Havenautoriteiten) afwijken van de huidige regelgeving, zolang de veiligheid niet in gevaar komt. Dit omvat o.a. verlenging van certificaten maar ook wijzigingen in het bedrijfsregime van sluizen en bruggen. Het besluit en de achtergrondnota zijn hierbij bijgevoegd.

  • Hoe zit het met certificaten en geldigheid op de Donau?

    We informeren u over de bijgevoegde brief van het DG van het secretariaat van de Donau-commissie aan haar lidstaten met voorstellen voor administratieve maatregelen om het vervoer over de Donau in tijden van COVID-19 te vergemakkelijken.

    De maatregelen verwijzen naar:

    • Verlenging van de geldigheid van de technische certificaten.
    • Verlenging van de geldigheid van certificaten van bemanningsleden.
    • De mogelijkheid om bemanningsleden met een bepaalde kwalificatie te laten vervangen door andere kwalificaties.
    • Garanderen van vrij verkeer van bemanningsleden.

     

    Als u problemen heeft, bijvoorbeeld omdat een lidstaat de voorstellen niet volgt, dan horen wij dat graag van u.

  • Wat zijn de uitzonderingen voor minimale bemanning in Duitsland?

    1: Overtreding van bemanningsvoorschriften

    Als, wegens de COVID-19 Pandemie de bemanningsvoorschriften niet nageleefd kunnen worden (bijvoorbeeld wegens infectie met het virus, quarantaine, inreisverboden of ontbrekende uitreismogelijkheden uit het thuisland, bevelen tot vertrekken, avondklok), dan kan van vervolging van de overtreding worden afgezien. Dat geldt alleen, als het voorgeschreven aantal bemanningsleden zich aan boord van het vaartuig bevind en 1 bemanningslid door een persoon van geringere kwalificatie vervangen wordt. Deze kwalificatie mag maar 1 niveau lager zijn.
    Dit geldt echter niet voor de volgens de bemanningsvoorschriften voorgeschreven schipper.

    In het bereik van de nationale bemanningsvoorschriften kan worden vervangen:

    •  de Stuurman door een Matroos-Motordrijver,
    • de Matroos-Motordrijver door een Matroos met vereiste kennis van het bedienen van het machine-systeem,
    • de Matroos door een Scheepsjongen of door een Deksman met minimaal 360 dagen vaartijd,
    • de Scheepsjongen door een Deksman
    • de Machinist door een Deksman, die minstens 18 jaar is en over het bedienen van het machine-systeem vereiste kennis bezit
    • de Veerhulp door een Veerjongen.

    Indien op grond van technische vereisten het aantal bemanningsleden verhoogd dient te worden kan worden vervangen:

    • de Scheepsjongen met vaartijdvereisten en minimumleeftijd door een Deksman met gelijkwaardige vaartijdvereisten,
    • de Matroos door een Deksman met minstens 360 vaardagen,
    • de Veerhulp door een Veerjongen
    • de Matroosmotordrijver door een Matroos met vereiste kennis van het bedienen van het machine-systeem.

    Voor de vaart op het Duitse deel van de Rijn kan vervangen worden:

    • de Stuurman door een Volmatroos; dat geldt niet voor vaartuigen volgens § 3.15 in exploitatiewijze B uitrustingsstandaard S1 Groep 3 en voor vaartuigen volgens §3.16 in exploitatiewijze B uitrustingsstandaard S1 Groep 3-5 en S2 Groep 4 en 5.
    • de Volmatroos door een Matroos
    • de Matroos door een Lichtmatroos of door een Deksman met minstens 360 vaardagen en
    • de Lichtmatroos door een Deksman

    Voor de nationale vaarwegen en het Duitse deel van de Rijn geldt evenzeer:

    • stagiaires in de opleiding Schipper, wiens eindexamen in de zomer van 2020 moet plaatsvinden, kunnen zowel een Volmatroos als een Matroos vervangen.

    2: Overtreding van technische voorschriften

    Vaartuigen of drijvende werktuigen die in het bezit zijn van een in de BRD uitgegeven geldig CvO of Meetbrief welke na 15 maart verloopt en de vernieuwing of verlenging op grond van de actuele COVID-19 Pandemie niet mogelijk is, kunnen ook na de vervaldatum de werkzaamheden voortzetten.

    Omdat het CvO op aanvraag tot een jaar zonder inspectie verlengt kan worden, is gezien de huidige uitzonderlijke omstandigheden te verwachten dat de veiligheid en de souplesse niet in gevaar komen.

    De GDWS wordt verzocht de Wasserschutzpolizei-en hiervan op passende wijze op de hoogte te stellen.

    Dit besluit geldt tot nader order.