CoronaAlgemeen

In deze onzekere tijd waarin de hele wereld wordt geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus is de transportsector door het ministerie, terecht, aangemerkt als vitale sector. U bent één van de schakels die ervoor zorgt dat Nederland deze moeilijke tijd zo goed mogelijk doorkomt. Om u zoveel mogelijk te ondersteunen in het belangrijke werk dat u doet, hebben wij alle voor de binnenvaart relevante informatie met betrekking tot het coronavirus opgesomd in een online dossier. We updaten dit dossier dagelijks met alle informatie die bij ons bekend is. Mocht u over informatie beschikken die nog niet in het dossier staat; laat het ons weten. Dan nemen wij het alsnog op. Laten we elkaar zoveel mogelijk steunen de komende periode. U kunt de informatie aanleveren via: info@bln.nl.

 

VEELGESTELDE VRAGEN

Algemeen

  • Wat zijn de Europese richtlijnen m.b.t. verplichting mondneusbescherming?

    Momenteel geldt er in heel veel landen een mondkapjesplicht in openbare ruimten (zoals winkels, openbaar vervoer e.d.)
    Deze verplichting is erg veranderlijk en soms zelfs binnen 1 land per regio verschillend. Hou daarom de lokale regels in acht en zorg dat u altijd mondkapjes tot uw beschikking hebt.

  • Kunnen er examens bij het CBR worden gedaan?

    Vanaf 16 maart jl. zijn de theorie- en praktijkexamens voor de binnenvaart weer volledig opgestart.

    Mede dankzij een lobby vanuit BLN-Schuttevaer heeft de overheid hier toestemming voor gegeven.

    Uitgestelde examens zijn, zonder extra kosten, als eerste aan de beurt. De verwachting is dat voor de zomer de achterstand weer helemaal ingehaald is.

    Theorie examens voor o.a. (brommer)rijbewijs en Klein vaarbewijs zijn nog niet mogelijk.

    Wilt u op de hoogte blijven van het laatste CBR-nieuws? Kijk dan op;

    https://www.cbr.nl/nl/over-het-cbr/over/laatste-nieuws.htm

    Hier kunt u zich ook aanmelden om per email op de hoogte te blijven.

  • Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen aan boord?
    • Zorg voor goede persoonlijke hygiëne en kom niet in de buurt van zieke mensen die griepverschijnselen hebben.
    • Regelmatig handen wassen, minstens 30 seconden.
    • Gebruik eventueel ontsmettingsgel als handen wassen niet altijd mogelijk is.
    • Gebruik papieren zakdoekjes of hoest en nies in de binnenkant van een elleboog.
    • Een papieren mondkapje dragen helpt niet tegen besmetting met het virus.
    • Maak geregeld harde oppervlakken (bureaublad, lichtknoppen, deurklinken, toetsenbord) extra schoon.
    • Beperk het schudden van handen, en blijf op gepaste afstand van elkaar.
    • Zorg voor goede ventilatie van de werkplekken.
    • Probeer je gezicht en mond niet aan te raken met je handen.
    • Reinig (Vol) gelaatsmaskers direct na gebruik en ontsmet deze grondig. Gebruik geen maskers van elkaar. Gebruik ook elkaars handschoenen niet.
    • Houd elkaar in de gaten en wees alert op ziekteverschijnselen bij je collega’s.
    • Wijs collega's met vakantieplannen op de reisadviezen van de overheid.
    • Ga niet naar gebieden waar het coronavirus voorkomt. Als dat niet anders kan, vermijd daar dan grote groepen mensen, kom niet in de buurt van boerderijen en wilde dieren.
    • Ga zorgvuldig om met de bereiding van voedsel (zeker in risicogebieden) en zorg dat eten goed is doorbakken en doorgekookt.
    • Volg de regels en instructies van derden, zoals laad-/losinstallaties en de autoriteiten.
    • Volg het nieuws en laat u informeren door informatiebronnen van de overheid (in Nederland: www.rivm.nl).

     

    BESMETTING

    • Neem telefonisch contact op met je huisarts als u: o Koorts hebt met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid) en o In een risicogebied bent geweest, of  In contact met geweest met een patiënt met het virus.
    • Informeer uw collega’s en uw werkgever over een (potentiele) besmetting.
  • Wat zijn de maatregelen van de overheid met betrekking tot de binnenvaart?

    Gisteren eind van de middag is bijgaand besluit door de CCR genomen https://www.ccr-zkr.org/13070000-nl.html.  Met dit besluit zorgen de CCR-lidstaten dat:

     

    • het vaarwegmanagement en de sluisbediening zoveel mogelijk in stand blijft.
    • alle certificaten die op 15 maart 2020 nog geldig waren, dit voorlopig ook blijven. Het gaat dan om alle documenten gebaseerd op ROSR, RSP en RPR. Hiermee wordt voorkomen dat er problemen ontstaan doordat keuringen niet meer uitgevoerd kunnen worden.
    • bemanningsleden tussen hun woonplaats en locatie van inscheping of ontscheping kunnen reizen, zo nodig met een verklaring. De CCR heeft hiervoor een modelformulier gepubliceerd. Deze vindt u hier.
    • Met Multilaterale Overeenkomst MO25 (klik hier voor de publicatie in de Staatcourant)  wordt de geldigheid van de opleidingscertificaten (basis, chemie, gas en veiligheidsadviseur) wettelijk verlengd tot 1 december 2020. Die mogelijkheid bestaat in het ADN maar helaas niet in de CCR-regelingen. Lidstaten worden opgeroepen zo snel mogelijk MO25 te ondertekenen. De volgende landen hebben al getekend:  Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Slowakije en Hongarije.

    • Op dit moment wordt ook gewerkt aan een MO dat alle technische certificaten in verband met het ADN wettelijk verlengd worden. Naar verwachting komt dit MO eind van deze week. Dergelijke MO’s van het ADN gelden dus voor alle EU-lidstaten plus de ADN-lidstaten die mede-ondertekenen.

    We gaan er van uit dat hiermee de eerste gevolgen van de corona crisis zo goed mogelijk tegemoet getreden kunnen worden. Het besluit kan zo nodig later aangevuld worden.

     

    De Europese Commissie ondersteunt deze maatregelen in EU-verband in lijn met hun richtsnoeren over green lanes https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/2020-03-23-communication-green-lanes_en.pdf. Ook daar is een document voor het reizen van bemanning gepubliceerd in de richtsnoeren onder annex 3.

     

    Ook nationaal hebben we de Nederlandse handhaving verzocht terughoudend te zijn in lijn met dit besluit. Handhavers van ILT voeren geen inspecties op locatie meer uit tenzij daar noodzaak voor is. Noodzaak kan ontstaan bij specifieke meldingen/signalen waar sprake is van acuut risico, ongeval of ernstige marktverstoring.

     

    Binnen Rijkswaterstaat wordt met man en macht gewerkt om de ligplaatsenproblematiek in goede banen te leiden. De ligplaatsbezetting wordt dagelijks gemonitord zodat afwijkingen tijdig waargenomen worden. Er is al besloten om zeer terughoudend te zijn met handhaving rondom de drie keer 24 uur bezetting. Samen met de verschillende regio’s wordt momenteel in kaart gebracht wat er nodig is aan aanvullende ligplaatsen en de daarbij behorende voorzieningen.

  • Hoe om te gaan met inspecteurs?

    Update 23 april 2020

    Ondanks het feit dat de CCR alsook IL&T hebben aangegeven dat niet gehandhaafd zal worden op verloop van certificaten gedurende de crisisperiode voor certificaten die voor 20 maart 2020 nog geldig waren, heeft NBKB gemeend toch haar diensten, uiteraard binnen de RIVM richtlijnen, te moeten blijven verlenen om de binnenvaart van dienst te blijven, maar ook om stagnatie en ophoping van certificeringen, door beperkte werfcapaciteiten, drukte bij toeleveranciers, reparatiebedrijven en inspecteurs na de crisis periode zoveel als mogelijk te voorkomen.

    De afgelopen tijd heeft NBKB de nodige ervaring met uitvoer van certificerende inspecties in deze voor eenieder moeilijke tijd opgedaan en op basis daarvan een aantal aandachtspunten verzameld.  Deze hebben zij inmiddels in een infographic samengevat. Hierin vindt u o.a. hoe zij hun werkzaamheden op basis van de RIVM richtlijnen en binnen de  1,5 m economie kunnen uitvoeren.

     

    ----------------------------------------------------------

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft beslist dat de (gedelegeerde) inspectiediensten van de ILenT onder de "vitale processen” vallen.

    De NBKB-inspecteurs blijven, zolang dit verantwoord is, hun inspecties op locatie uitvoeren. Zij zijn hierbij gehouden aan de richtlijnen van het Kabinet en het RIVM. Voorwaarde is wel dat u of uw vertegenwoordiger die bij de inspectie aanwezig is vrij van klachten moet zijn die kunnen duiden op besmetting met het Covid-19 virus. Tijdens de inspectie zullen inspecteurs voor zover mogelijk voorzorgsmaatregelen nemen, zoals o.a. geen hand geven en afstand houden om het risico op besmetting te beperken. Mocht u zelf ziekteverschijnselen hebben of heeft u liever dat de reeds geplande inspectie, gezien de huidige situatie, verplaatst wordt naar een latere datum neemt u dan s.v.p. zo spoedig mogelijk contact op met uw inspecteur.

     

    Houd u sowieso aan onderstaande regels om de kans op besmetting te minimaliseren:

    • Maak gebruik van digitale apparaten zoals tablets en laptops voor het invullen van checklists en papieren. De inspecteur / auditor kan zelfs buiten het schip zijn papieren invullen. Op deze manier wordt contact met elkaar tot een minimum beperkt.
    • Maak gebruik van uw telefoon of digitale communicatieprogramma's zoals Microsoft Teams wanneer u moet overleggen. (U kunt gratis gebruik maken van Teams: https://products.office.com/en-us/microsoft-teams/group-chat-software)
    • Wanneer je geen toegang hebt tot deze digitale apparaten, zorg er dan voor dat fysiek contact is uitgesloten. Ga bijvoorbeeld niet aan dezelfde tafel zitten, loop niet samen rondjes aan boord, zorg ervoor dat er beperkte mensen in hetzelfde gebied zijn.
    • Maak het gebied na het bezoek schoon. Besteed speciale aandacht aan deurgrepen, koffiekopjes, pennen, oppervlakken zoals de tafel en alle andere middelen die door deze persoon worden aangeraakt.
  • Hoe maak ik de regels m.b.t. het betreden van mijn schip duidelijk?

    Wilt u regels stellen m.b.t. bezoek aan boord en deze duidelijk maken voor elke bezoeker? Vul dan in dit formulier uw scheepsnaam, bedrijfsnaam, telefoonnummer en emailadres in en print het formulier.

    Dit kan in het Nederlands en in het Engels. Hang het op bij elke ingang (stuurhut, machinekamers. Woningen) en eventueel de loopplank of het steiger.’

Bemanning

  • Welke (inreis)regels gelden er in Duitsland? (Laatst gewijzigd op: 27-07-2021)

    Registratieplicht
    Wanneer u van Nederland naar Duitsland reist moet u zich allereerst vóór vertrek registreren via www.einreiseanmeldung.de. Het formulier op de website vult u helemaal in. Tijdens het invullen wordt u ook over de test- en quarantaineverplichting in Duitsland geïnformeerd. Als het formulier is ingevuld, ontvangt u een registratiebevestiging.

    Indien digitale toegangsregistratie niet mogelijk is, bijvoorbeeld vanwege een gebrek aan technische apparatuur of een technische storing, dient u in plaats daarvan bijgaand formulier in te vullen en per post te versturen naar het volgende adres: Deutsche Post E-POST Solutions GmbH, Aussteigekarte, 69990 Mannheim

    Verder is het wellicht raadzaam om de CCR-verklaring etc., zoals we dat eerder gewend waren, bij de hand te houden voor het geval er onduidelijkheid ontstaat!

    Quarantaineplicht & uitzonderingen
    Voor reizigers naar Duitsland bestaat tevens een quarantaineplicht. Echter wanneer u voor vertrek een vaccinatie- of herstelbewijs of een negatief COVID-19 testresultaat heeft geüpload op de registratiewebsite, dan geldt dit niet. (U kunt dit direct bijvoegen, maar dit kan ook nog op een later moment.) Dus als u gevaccineerd of hersteld bent van corona, hoeft u niet in quarantaine.

    Ook uw digitaal coronabewijs (DCC) en het Gele Boekje worden in Duitsland geaccepteerd. Laat u zich in Duitsland testen, dan is thuisquarantaine in Duitsland verplicht. Deze kunt u meteen beëindigen, wanneer u een negatief COVID-19 testresultaat hebt geüpload. (Deze regels gelden ook voor kinderen vanaf 6 jaar.)

    Doorreizigers en personen die maximaal 24 uur in Duitsland blijven zijn uitgezonderd. Voor eventueel aanvullend reisadvies, raadpleeg de website Nederland Wereldwijd.

    Testlocaties/-mogelijkheden Nederland
    Als u zich in Nederland laat testen dan mag de antigeen sneltest hooguit 48 uur en de PCR-test hooguit 72 uur voor aankomst in Duitsland zijn afgenomen. Het testresultaat moet negatief zijn en in het Duits, Engels, Spaans, Frans of Italiaans zijn opgesteld. Dat kan schriftelijk of digitaal. Wanneer u aan de testplicht verbonden bent, is dit nodig voor elke reiziger vanaf 6 jaar.

    De volgende testmogelijkheden zijn er:

    Testlocaties Duitsland

  • Welke (inreis)regels gelden er in Frankrijk? (Laatst gewijzigd op: 22-07-2021)

    U kunt naar Frankrijk (inclusief Corsica) reizen als u volledig bent ingeënt met een door Europa goedgekeurd coronavaccin. Voor inreizen dienen alle reizigers vanaf 12 jaar aan één van de volgende voorwaarden te kunnen voldoen:

    • U kunt een vaccinatiebewijs in het gele boekje laten zien, waaruit blijkt dat u volledig bent gevaccineerd (met Pfizer, Moderna of AstraZeneca). Voor de meeste vaccins waarvoor twee doses worden gegeven, geldt dat u de tweede vaccinatie minimaal 1 week geleden moet hebben gehad. Met het Janssen vaccin dient u minimaal 28 dagen geleden te zijn gevaccineerd (u krijgt hiervan maar één dosis), of
    • U bent hersteld van COVID-19, 1 vaccinatie was afdoende en deze heeft u minstend 7 dagen geleden gehad. Ook moet u met een verklaring kunnen aantonen, dat u hersteld bent van COVID-19, of
    • U kunt een negatief testresultaat laten zien van een PCR-test of een antigeentest niet ouder dan 24 uur voor vertrek (gerekend vanaf het moment van afname). Dit geldt als u Frankrijk inreist met de auto, boot, trein of vliegtuig (dus met elk vervoersmiddel), of
    • U bent hersteld van COVID-19, maar heeft geen vaccinatie gehad of dit is minder dan 1 week geleden gebeurd, dan moet u een negatief resultaat van een PCR- of antigeen laten zien van minimaal 15 dagen eerder en niet ouder dan 6 maanden. In het herstelbewijs moet expliciet worden verklaard dat u genezen bent van een COVID-19 infectie.

    Let op: In alle gevallen, dus ook als u voldoet aan een of meer van bovenstaande voorwaarden, moet u bij aankomst in Frankrijk een erewoordverklaring kunnen laten zien waarmee u aangeeft akkoord te gaan met de in Frankrijk geldende sanitaire voorschriften. Dit geldt ook voor minderjarigen vanaf 12 jaar. Lees meer over de erewoordverklaring (informatie in het Frans) en de voorwaarden (informatie in het Nederlands).


    Houd u rekening met strengere grenscontroles vanaf 18 juli 2021 (of u nu vanuit een groen, geel, oranje of roodgekleurd gebied Frankrijk inreist.). Reizigers uit een risicoland zonder sanitaire pass (DCC, Digitaal Corona Certificaat) moeten vanaf die datum bij aankomst in Frankrijk verplicht in (zelf)quarantaine.


    Lees meer over deze inreisvoorwaarden op de website van de Franse ambassade in Den Haag. Verder is het raadzaam om de verschillende documenten (CCR-verklaring, kopie vaartijdenboek, etc.), die u eerder gebruikte voor het (in)reizen, mee te nemen. Er kan u ook gevraagd worden naar het 'Certificaat van Reizen’.

    Terugreis naar Nederland

    U hoeft niet in quarantaine en u hoeft geen coronabewijs te laten zien. Doe bij thuiskomst voor de zekerheid een zelftest, ook als u (volledig) gevaccineerd bent.

  • Welke (inreis)regels gelden er in België? (Laatst gewijzigd op: 22-07-2021)

    België beschouwt Nederland als rode zone.

    Quarantaineregels
    U hoeft niet in quarantaine, als u:

    • Een digitaal coronacertificaat heeft met volledige vaccinatie (minimaal 2 weken oud), of
    • Een recente negatieve PCR-test die niet ouder mag zijn dan 72 uur voor aankomst in België, of
    • Een herstelcertificaat voorzien van een positieve test op COVID-19 die maximaal 180 dagen geleden is afgenomen. Het herstelcertificaat mag niet ouder zijn dan 11 dagen.

    Uitzonderingen

    • Kinderen jonger dan 12 jaar hoeven niet getest te worden.
    • Bij verblijf minder dan 48 uur is er geen test nodig. Blijft u langer dan 48 uur? Vul dan binnen 48 uur voor aankomst het Passagier Lokalisatie Formulier in.

    Verder is het raadzaam om de verschillende documenten (CCR verklaring, kopie vaartijdenboek etc.), die u eerder gebruikte voor het (in)reizen, met u mee te nemen.

    Terugreis naar Nederland
    U hoeft geen coronabewijs te laten zien en u hoeft niet in quarantaine. Doe bij thuiskomst voor de zekerheid een zelftest, ook als u gevaccineerd bent.

    Meer informatie over het reizen naar België vindt u op de website van de Belgische overheid.
    De COVID-19 informatienummers van de Belgische autoriteiten zijn: vanuit Nederland: +32 78 15 17 71 (soms moeilijk bereikbaar) of +32 800 14689 | vanuit België: 0800 14689.

  • Hoe regel ik een prikafspraak met Janssen vaccin?

    Telefoonnummer voor prikafspraak Janssen is 0800-1295

    Het telefoonnummer waar mensen vanaf woensdag 23 juni ’21 naartoe kunnen bellen voor het maken van een afspraak voor een prik met het coronavaccin van Janssen is 0800-1295. Sinds 10.00 uur is het nummer beschikbaar. Al binnen een paar minuten nadat het speciale GGD-telefoonnummer voor het halen van een Janssen-vaccin openging, zijn de lijnen alweer gesloten. Mensen die nu een prikafspraak willen maken wordt gevraagd op een later moment terug te bellen.

    Direct afspraak of op wachtlijst voor Janssen

    U kunt direct telefonisch een afspraak maken voor vaccinatie met Janssen of op een wachtlijst worden geplaatst. Dit is afhankelijk van het aantal beschikbare vaccins en de hoeveelheid aanmeldingen. Op het moment dat weer meer vaccins beschikbaar zijn, ontvangt u een sms-bericht dat het maken van een afspraak mogelijk is.                Waarschijnlijk worden vrijdag de eerste keuzeprikken met Janssen gezet. In elke regio is minimaal één locatie beschikbaar waar dat kan gebeuren. Niet op alle GGD-locaties is vaccineren met Janssen mogelijk. De voorraad is nog beperkt, in de eerste twee weken kunnen ongeveer 200.000 mensen een prik krijgen. Hoeveel mensen daarna aan de beurt komen, hangt af van de vraag hoeveel doses Janssen kan leveren.

    Mensen die het Janssen-vaccin krijgen, hebben maar één prik nodig. Bij de andere beschikbare vaccins moeten twee inentingen worden gedaan voor een goede werking. Janssen is volgens De Jonge "een ideaal vaccin als je echt klaar wil zijn met die ene prik.   "Klaar voor de zomer, klaar voor een zomer vol festivals. Dansen met Janssen.”

    Mondelinge toestemming voor Janssen-prik

    Voorafgaand aan de vaccinatie wordt u gewezen op de iets betere bescherming met de vaccins van BioNTech/Pfizer en Moderna en de zeer zeldzame kans op een ernstige bijwerking bij het Janssen-vaccin op jongere leeftijd. U moet vervolgens mondeling toestemming geven voor vaccinatie met Janssen. Mensen die al een afspraak voor een prik met een ander vaccin hebben staan, kunnen bellen met het nieuwe telefoonnummer van de GGD om de afspraak om te zetten. Ook mensen die nog geen afspraak hebben en Janssen willen, kunnen naar het nummer bellen.

  • Wat te doen bij een positieve test aan boord?

    # In Nederland:
    Als een bemanningslid positief getest is dient met contact op te nemen met de GGD in de regio waar het schip zich bevindt. Het bemanningslid moet in quarantaine.
    De richtlijn van het RIVM is als volgt;

    • Positief getest maar GEEN klachten: 5 dagen quarantaine.
    • Positief getest maar WEL klachten: 7 dagen quarantaine. Als men na 7 dagen klachtenvrij is kan men uit quarantaine.
    • De overige bemanning dient na 5 dagen (opnieuw) getest te worden.

    Quarantaine kan aan boord. Als het niet mogelijk is, of wenselijk, is er de mogelijkheid tot opvang aan de wal. Dit kan thuis in Nederland of, als het om een buitenlands bemanningslid gaat, bij het Wings Hotel in Rotterdam-Zestienhoven.
    Dit hotel kan het bemanningslid van alle gemakken en zorg voorzien tegen een acceptabele vergoeding. Men werkt ook samen met de regionale GGD. Tevens zijn er afspraken gemaakt met een taxibedrijf die het vervoer van boord naar het hotel, onder de geldende hygiëne regels, kan verzorgen. Ook is het heel belangrijk om het schip goed te (laten) ontsmetten. Denk hierbij ook aan de PBM’s aan boord.

    Meer informatie:

    GGD-Regiokantoren: https://www.ggd.nl/

    Wings Hotel: Contactpersoon: M. van Ballegooijen, 010-799 9090 | m.vanballegooijen@wingshotel.nl

    Vervoer: TVBS, 0181-619122, centrale@tvbs.nl

     

    # In Duitsland:
    Als men een positief getest bemanningslid in Duitsland heeft neem dan direct contact op met de gezondheidsdienst is de regio. Zoek via onderstaande link op basis van de postcode van het gebied waar het schip is: https://tools.rki.de/plztool/

     

    # Voor België en Frankrijk zijn er momenteel geen gegevens bekend

    Heeft u wel informatie? Laat het ons weten per mail: info@bln.nl

  • Hoe werkt het coronabewijs voor reizen?

    Coronabewijs voor reizen

     

    Voor reizen binnen de Europese Unie heeft u ook voor noodzakelijke reizen soms een negatieve testuitslag of een vaccinatiebewijs nodig. Of een bewijs dat u bent hersteld van corona. Het coronabewijs voor reizen met CoronaCheck staat ook wel bekend als het EU Digitaal Corona Certificaat (DCC).

     

    Het Digitaal Corona Certificaat  is vanaf 1 juli in Europa ingevoerd. Sinds 24 juni kunt u het DCC aanmaken in de Corona Check app. Met CoronaCheck kunt u vanaf 1 juli 2021 deze bewijzen laten zien bij reizen of in bijvoorbeeld Duitsland voor een bezoek aan de kapper.

     

    Meer informatie over het downloaden van de CoronaCheck-app is te vinden op de site van de rijksoverheid. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/coronabewijs/coronabewijs-voor-reizen

  • Kunnen we weer vrij reizen door Europa?

    Voor reizen binnen de Europese Unie heeft u ook voor noodzakelijke reizen soms een negatieve testuitslag of een vaccinatiebewijs nodig. Of een bewijs dat u bent hersteld van corona. Het coronabewijs voor reizen met CoronaCheck staat ook wel bekend als het EU Digitaal Corona Certificaat (DCC).

     

    Het Digitaal Corona Certificaat  is vanaf 1 juli in Europa ingevoerd. Vanaf 24 juni kunt u het DCC aanmaken in de Corona Check app. Met CoronaCheck kunt u vanaf 1 juli 2021 deze bewijzen laten zien bij reizen of in bijvoorbeeld Duitsland voor een bezoek aan de kapper.

     

    Meer informatie over het downloaden van de CoronaCheck-app is te vinden op de site van de rijksoverheid. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/coronabewijs/coronabewijs-voor-reizen

  • Zijn er nieuwe reisverklaringen voor Frankrijk?

    Ja, Frankrijk heeft voor de nieuwe lockdown haar attestation-de- deplacement—derogatoire / verplaatsingsverklaringen opnieuw uitgegeven. Wij adviseren om deze naast de CCR reisverklaring mee te nemen.

    Daarnaast moet u ook een verklaring van eer op zak hebben. Klik hier voor de verklaring van eer in het Frans of klik hier voor de verklaring van eer in het Engels.

  • Is er een standaard verklaring om mijn personeel mee te geven voor het reizen binnen Europa?

    Bemanningsleden kunnen reizen tussen hun woonplaats en locatie van inschepen of ontscheping, zo nodig met een verklaring. De CCR heeft hier voor een modelformulier gepubliceerd. Gebruik bij het reizen ook een ingevulde werkgeversverklaring.

    Let op, het ene na het andere land komt nu met eigen verklaringen/attesten/vignet. Als een land een eigen verklaring heeft, dan moet je die gebruiken. Onder het kopje handige documenten vindt u al exemplaren voor Frankrijk, Belgie en Tsjechië.

Europees nieuws

  • Met welke doorvaartmaatregelen moet ik rekening houden in Servië?

    Als maatregel tegen verdere verspreiding van het coronavirus, verbiedt de Servische overheid de toegang tot Servië voor alle personen afkomstig uit Roemenië. Crew en vaartuigen afkomstig uit Roemenië wordt geen toegang verleend tot Servië bij de grensovergang op de rivier bij Veliko Gradište en Prahovo. Echter, deze maatregel heeft geen invloed op schepen(/trucks) in transit.

  • Met welke doorvaartmaatregelen moet ik rekening houden in Slowakije?

    Er is een algeheel verbod voor passagiersschepen om aan te meren of ligplaats te nemen op de Donau en bevaarbare zijrivieren. Het is de schepen wel toegestaan om te navigeren door het gebied van de Slowaakse Republiek, dus enkel in transit te passeren. Er is een verbod voor alle vrachtschepen, die niet de intentie hebben om te gaan laden of lossen, om aan te meren of ligplaats te nemen op de Donau en bevaarbare zijrivieren. Het is vrachtschepen in transit toegestaan om de ankerplaatsen op de Donau en bevaarbare zijrivieren te gebruiken, wanneer het noodzakelijk is om werk van bemanning te observeren. Het is bemanning verboden om van boord te gaan. Alle schepen, waarvan de bestemming een haven of ligplaats is in het gebied van de Slowaakse Republiek, mogen laden en lossen zonder limitaties.

  • Met welke doorvaartmaatregelen moet ik rekening houden in Hongarije?

    Beperkingen in het varen in verband met publiek gezondheid gevaar op het Hongaarse deel van de Donau.

    In verband met het gevaar van de COVID-19 ziekte veroorzaakt door het SARS-CoV-2 coronavirus in het territorium van Hongarije.

     

    Van 14-03-2020 24:00 tot nader order:

    • Zijn alle passagiers (hotel) schepen verboden aan te landen, af te meren of te ankeren op de Donau en zijn bevaarbare zijrivieren. (redactie: in Hongarije)
    • Passagiers (hotel) schepen zijn alleen toegestaan om als doorgaande vaart door het territorium van Hongarije te varen.
    • Alle vrachtschepen die niet voornemens te zijn om goederen  te laden, lossen of over te slaan zijn verboden aan te landen en af te meren in havens en ligplaatsen op de Donau en de bevaarbare zijrivieren. (redactie: in Hongarije)
    • Vrachtschepen in doorgaande vaart hebben toestemming om de ankerplaatsen op de Donau en de bevaarbare zijrivieren (redactie: in Hongarije) te gebruiken alleen ter naleving van de werktijdregeling van de bemanning. De bemanning is verboden om het schip te verlaten. (redactie: in Hongarije)
    • Alle vrachtschepen waarvan de bestemming een haven of ligplaats in het territorium van Hongarije is hebben toestemming om te laden, lossen of over te slaan in de havens en op ligplaatsen, zonder beperkingen.
    • Schepen die varen op de waterwegen, als ook in de havens en op ligplaatsen van Hongarije zijn verboden van bemanning te wisselen.
    • De terugkomst en het van boord gaan van het schip van Hongaarse ingezetenen, onderworpen aan de naleving van gezondheidsvoorschriften, is toegestaan.

    De naleving en handhaving van de voorschriften in het bericht is verplicht voor de binnenvaartexploitanten.

  • Met welke doorvaartmaatregelen moet ik rekening houden in Roemenië?

    Vooralsnog is er nog geen algemene sluiting van vliegvelden, havens,  spoorwegdiensten of toegangswegen naar Roemenië. Tevens is er geen beperking op de bewegingen van inwoners binnen het land. Maar dit kan veranderen in de komende dagen op basis van de aanbevelingen van volksgezondheidsautoriteiten.

Financieel

  • Wat doen de banken voor de binnenvaart?

    BLN overlegt met banken

    BLN heeft samen met het CBRB de afgelopen dagen overlegd met de banken. Gezamenlijk constateren we dat veel binnenvaartondernemingen hard geraakt worden door de Corona-crisis. BLN heeft aangegeven dat maatwerk in de kredietverlening nu essentieel is, dat gezamenlijk optreden van de banken nu van groot belang is en steunmaatregelen een harde noodzaak. Samen met de banken zullen we de marktontwikkelingen in de sector monitoren en met elkaar blijven delen.

     

    Rabobank

    Rabobank schort enkel de aflossingen voor 6 maanden op voor klanten met een krediet tot maximaal 3 mio; klanten moeten zich melden indien ze hiervoor gebruik willen maken

    • Klanten met kredieten boven de 3 mio die uitstel willen moeten hiervoor contact opnemen met hun Relatiemanager.
    • Leasefaciliteiten: geen specifieke info 

     

    ABN AMRO

    ABN AMRO schort rente én aflossing voor 6 maanden automatisch op voor alle klanten met een krediet tot maximaal eur 50 mio; zij die niet willen moeten dit aanmelden.

    . Actuele info: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/coronavirus/uitstel-van-rente-en-aflossingen.html

     

    ING

    ING schort enkel de aflossingen voor 6 maanden op voor klanten met een krediet tot maximaal 2,5 mio; klanten moeten zich melden indien ze hiervoor gebruik willen maken

    • Klanten met kredieten boven de 3 mio die uitstel willen moeten hiervoor contact opnemen met hun Relatiemanager 
    • Leasefaciliteiten: geen specifieke inf
  • Krijgen ouders hun eigen bijdrage aan de internaten ook terug?

    Het Kabinet heeft een coronamaatregel bekendgemaakt op 20-3: alle ouders krijgen hun eigen bijdrage kinderopvang terug (in elk geval tot 6-4-2020) zie: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid/nieuws/2020/03/20/alle-ouders-krijgen-hun-eigen-bijdrage-kinderopvang-terug

     

    BLN-Schuttevaer vraagt zich af of dit ook voor de internaten geldt? Deze zijn immers nu ook gesloten en de kinderen zijn aan boord.

    BLN-Schuttevaer heeft deze vraag bij LOVT, Meander en Limena uitgezet. Deze partijen zijn daar over in gesprek met het ministerie. Zij en wij hopen zo spoedig mogelijk duidelijkheid te kunnen verschaffen hierover.

  • Hoe zit het met de stilligregeling?

    EOC wijst eigenaars in de beroepsvaart op hun stilligregeling. Met deze stilligregeling ontvangt u over de betreffende periode, tegen aanvullende voorwaarden, nu tijdelijk een korting van 50% op de cascopremie van EOC en 50% op de P&I premie (of 75% korting op de P&I premie indien u zonder personeel vaart). Vanaf vandaag kunt u gebruik maken van deze regeling met een tijdelijke verhoogde korting. De stilligregeling is voor een minimale aaneengesloten periode van 30 dagen. Deze tijdelijke verhoogde korting blijft minimaal gelden tot 1 juni 2020 en is afhankelijk van de maatregelen die door de overheid zijn genomen.

     

    Wanneer u gebruik wenst te maken van deze tijdelijke regeling dan verzoeken wij u ons hiervan per e-mail op de hoogte te brengen via beroepsvaart@eoc.nl. Aanvullend op de stilligregeling zijn onderstaande voorwaarden van toepassing.

     

    Voorwaarden
    In afwijking van de verzekeringsvoorwaarden is voor deze polis het volgende van toepassing:
    1) Het vaartuig is alleen gedekt voor schade welke ontstaat als het vaartuig ongeladen en buiten bedrijf voor lange tijd stilligt;
    2) Varen is alleen toegestaan binnen een straal van twee kilometer rond de ligplaats welke het schip bij ingang van deze clausule heeft ingenomen. Alle schade welke buiten deze straal van twee kilometer ontstaat is uitgesloten van verzekering, tenzij de verzekeringnemer schriftelijke toestemming van de maatschappij heeft verkregen om buiten de straal van 2 kilometer te varen;
    3) Alle schade en gevolgschade welke ontstaat tijdens het uitvoeren van reparatiewerkzaamheden is uitgesloten van verzekering (dit geldt niet voor klein onderhoud);
    4) Alle schade en gevolgschade welke ontstaat als het vaartuig langer dan 24 uur onbeheerd wordt achtergelaten is uitgesloten van verzekering;
    5) Alle dekkingen van de aansprakelijkheidsverzekeringen en eventuele andere dekkingen (bijv. P&I) ten behoeve van de lading worden gedurende het van toepassing zijn van deze clausule opgeschort.

     

    Heeft u vragen over uw verzekeringen dan kunt u ons altijd een e-mail (beroepsvaart@eoc.nl) sturen en helpen wij u persoonlijk verder zoals u van ons gewend bent.

  • Waar kan ik mijn volgende TVL, NOW of TOZO aanvragen?

    Met ingang van 1 oktober 2020 gaan de maatregelen uit het derde steunpakket van de overheid in. Het gaat bij alle drie de regelingen om een verlenging van drie keer drie maanden. Iedere 3 maanden is een nieuwe aanvraag nodig.

    Aanvragen van de verlengde Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (verlengde TVL) kan voor de eerste periode van 1 oktober 2020 tot en met 29 januari 2021 bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

    Aanvragen van de derde Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW 3) wil de overheid mogelijk maken vanaf 16 november 2020 bij het UWV.

    Aanvragen verlengde Extra Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers (TOZO 3) kan vanaf 1 oktober 2020 worden aangevraagd bij de woongemeente waar je staat ingeschreven.

     

  • Wat zijn de belangrijkste punten uit het derde steunpakket?

    Het derde steunpakket van de overheid zet in op investeren in verandering. Voor onze leden belangrijke maatregelen als NOW (loonkosten), TVL (vaste lasten) en TOZO (inkomensondersteuning zelfstandigen) zijn met 9 maanden verlengd. De overheid biedt zo perspectief op steun tot zomer 2021.

     

    Wel is er sprake van aanpassingen, nieuwe voorwaarden bij deze regelingen. De belangrijkste veranderingen zijn:

    Voor de NOW 3 is meer omzetverlies nodig; per 1 januari 2021 wordt dit van 20% naar 30% verhoogd. De hoogte van de tegemoetkoming wordt per periode van 3 maanden verlaagd; van 80% naar 70% en vervolgens 60%. Ontslaat u personeel om bedrijfseconomische redenen, dan wordt de NOW-compensatie niet meer verlaagd.

    Ook bij de verlengde TVL wordt per periode van 3 maanden gekeken. Het omzetverlies wordt in stappen verhoogd van 30% naar 40% en vervolgens 45%, maar ook het bedrag dat aan subsidie kan worden ontvangen gaat omhoog naar maximaal € 90.000 per drie maanden.

    Bij de TOZO 3 is de grootste verandering dat na het inkomen partner nu ook naar eigen vermogen in de vorm van geldmiddelen wordt gekeken en op getoetst.

     

    Kortom de overheid helpt veel langer, maar biedt deze hulp steeds meer aan, aan bedrijven die het zwaarst worden getroffen. Wij blijven de veranderingen volgen, via VNO/NCW voor uw belangen lobbyen en informeren u via het Corona dossier op onze website.

    Meer informatie over het derde steunpakket dat met ingang van 1 oktober ingaat staat op de site van de Kamer van Koophandel.

    https://ondernemersplein.kvk.nl/nieuwe-corona-regelingen-steunpakket-3/

Regelgeving

  • Hoe zit het met de geldigheid van certificaten en deelexamens van het CBR?

    Geldigheid certificaten binnenvaart

    In onderstaand overzicht de nieuwe (april 2021) geldigheidsdata van examenuitslagen/certificaten die door de lockdown zijn vervallen. Het gaat om alle documenten gebaseerd op ROSR, RSP en RPR. Onder andere vaarbewijzen A+B, Rijnpatent (+voorlopige), Bewijs voor Riviergedeelten, Radarpatent, Sportpatent, het zeilbewijs en Verklaring LNG.

    Einddatum geldigheid op examenuitslag > Nieuwe geldigheid

    • 1 oktober 2020 t/m 30 april 2021 > t/m 30 september 2021
    • 1 mei t/m 31 mei 2021 > t/m 30 november 2021
    • 1 juni t/m 30 juni 2021 > t/m 31 december 2021
    • 1 juli t/m 31 juli 2021 > t/m 31 januari 2022
    • 1 augustus t/m 31 augustus 2021 > t/m 28 februari 2022
    • 1 september t/m 30 september 2021 > t/m 31 maart 2022
    • 1 oktober t/m 31 oktober 2021 > t/m 30 april 2022
    • 1 november t/m/ 30 november 2021 > t/m 31 mei 2022
    • 1 december t/m/ 31 december 2021 > t/m 30 juni 2022

    Geldigheid certificaten gevaarlijke stoffen
    De geldigheid van diverse certificaten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt verlengd t/m 30 september 2021. Voor het certificaat ADN en Veiligheidsadviseur Binnenvaart met een verloopdatum vanaf 1 maart 2020 t/m 31 augustus 2021 geldt dat het examen en de opleiding / herhalingscursus gevolgd moeten worden voor 1 oktober 2021.
    Dit is vastgelegd in multilaterale overeenkomsten tussen de verschillende lidstaten. Zie de publicaties in de Staatscourant:

    Medische keuringen

    De regelingen voor de binnenvaart bieden enige speelruimte wat betreft de eisen rondom de medische keuring. Meer informatie over het proces van medische keuring

    Zie ook: Informatie over de Rijnvaart in verband met COVID-19

     

     

  • Hoe zit het met certificaten en geldigheid in België?

    De binnenvaart is van vitaal belang voor de bevoorrading van de samenleving en de economie. Hiertoe  heeft de Vlaamse regering een besluit genomen over noodmaatregelen voor de binnenvaart vanwege COVID-19. Met dit kaderbesluit kunnen de bevoegde waterwegbeheerders (De Vlaamse Waterweg of de Havenautoriteiten) afwijken van de huidige regelgeving, zolang de veiligheid niet in gevaar komt. Dit omvat o.a. verlenging van certificaten maar ook wijzigingen in het bedrijfsregime van sluizen en bruggen. Het besluit en de achtergrondnota zijn hierbij bijgevoegd.

  • Hoe zit het met certificaten en geldigheid op de Donau?

    We informeren u over de bijgevoegde brief van het DG van het secretariaat van de Donau-commissie aan haar lidstaten met voorstellen voor administratieve maatregelen om het vervoer over de Donau in tijden van COVID-19 te vergemakkelijken.

    De maatregelen verwijzen naar:

    • Verlenging van de geldigheid van de technische certificaten.
    • Verlenging van de geldigheid van certificaten van bemanningsleden.
    • De mogelijkheid om bemanningsleden met een bepaalde kwalificatie te laten vervangen door andere kwalificaties.
    • Garanderen van vrij verkeer van bemanningsleden.

     

    Als u problemen heeft, bijvoorbeeld omdat een lidstaat de voorstellen niet volgt, dan horen wij dat graag van u.

Gerelateerd nieuws