Terugblik ronde tafelbijeenkomst 'bemanning en vaar- en rusttijden'

06 november 2014 - (2967 keer gelezen)


Op 5 november vond in Straatburg de CCR Ronde Tafel Conferentie “Samenstelling van de bemanning en vaar- en rusttijden: inventarisatie van problemen en eventuele vervolgstappen” plaats.


Op 5 november vond in Straatburg de CCR Ronde Tafel Conferentie “Samenstelling van de bemanning en vaar- en rusttijden: inventarisatie van problemen en eventuele vervolgstappen” plaats. Dit gebeurde onder het deskundige voorzitterschap van Annette Augustijn, voorzitter van het Comité Sociale Zaken, arbeidsomstandigheden en Beroepsopleiding van de CCR, plv. Commissaris Nederland.

Als sprekers waren de Europese koepels van werkgevers (ESO en EBU) en werknemers (ETF) en de Europese binnenvaart wetshandhavers (Aquapol) uitgenodigd.

De dag was ingedeeld in 4 thema’s en het doel was om te inventariseren welke problemen er zijn met de toepassing van de 25 jaar oude regelingen in de huidige tijd. Velen ervaren de regels als te knellend.

Vanuit BLN-Koninklijke Schuttevaer waren de directeur Markt & Economie en twee ondernemers aanwezig, die vanuit hun eigen praktijk en inventarisaties onder collega’s, een duidelijke bijdrage leverden aan de discussies.

Vertegenwoordigers uit de Europese binnenvaartscholen koepel Edinna lieten positieve geluiden horen over de instroom en de kwaliteit en Edinna voorzitter Arjen Mintjes complimenteerde de sector omdat het ondanks de moeilijke economische omstandigheden nog steeds lukt om hoogwaardige stage- en leerplaatsen te vinden.

De conclusie is dat er zonder meer voldoende draagvlak is voor verandering. Er staan veel belangen op het spel en het zal zeker langere tijd vergen om die bij elkaar te krijgen.

Voor de ESO, waar BLN-Koninklijke Schuttevaer deel van uitmaakt, is een flexibilisering van de regelingen een belangrijk punt. Dat bleek uit de vele reacties die wij van leden ontvingen nadat wij in juli vroegen naar argumenten om de stelling dat er iets moet veranderen te ondersteunen.

De CCR evalueert de bijeenkomst in maart 2015, waarna vervolgstappen zullen worden gezet.




Reageren


Reacties (2)

Piet Schapers  |  09 november 2014 - 10:20 uur

Het verdiend waardering dat twee ondernemers de tijd hebben genomen om BLN vertegenwoordiger(s) bij te staan met praktijk voorbeelden.
Helaas draaien die molens erg langzaam,maar er is weer een discussie aan de gang gebracht.
Hopelijk gaan de aanpassingen nu wat vlugger dan de gebruikelijke 7 jaar voor een verandering in de bemanningseisen!!
MVG
Piet Schapers

Han van roozendaal  |  12 november 2014 - 07:44 uur

Er staan veel belangen op het spel, en natuurlijk willen vertegenwoordigers zorgvuldig werken.
Maar juist op dit dossier is veel winst te behalen. We kunnen beter investeren in innovatieve bemanningsregelingen dan in techniek. Innovatieve flexibele bemanningsregelingen zijn direct te vertalen naar bedrijfsresultaten terwijl technische innovatie in veel gevallen eerst geld kost.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten maar prioriteiten stellen zou verstandig zijn. We hebben al eerder aangetoond dat veranderingen, ook Europees , door Nederland aangestuurd, ook op korte termijn succesvol kunnen zijn.

Mvg
Han van Roozendaal