Onrust kolen

17 november 2017 - (1623 keer gelezen)


Er is de laatste tijd veel onrust rondom het thema kolen. Op 15 november 2017 kwam Greenpeace onaangekondigd aan boord van het varende ms Aquality om op de kolenlading van het koppelverband een groot doek met de tekst “Merkel’s dirty Secret: Coal” te plaatsen. Deze actie was in Bonn waar op dat moment de COP23 klimaatconferentie plaatsvond. We hebben inmiddels contact gehad met de eigenaar van het schip, dhr Helsen Yannick. Gelukkig heeft hij geen emotionele of fysieke schade. Naar eigen zeggen is men respectvol met zijn schip en de bemanning omgegaan.


Op dezelfde dag is een motie aangenomen door de Rotterdamse gemeenteraad waarin wordt gesteld dat wethouder Adriaan Visser (D66, o.a. verantwoordelijk voor Economie en Haven) in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam zo snel mogelijk een plan moet opstellen om een vlotte afbouw van kolen vorm te geven. De eis van de Rotterdamse gemeenteraad komt op het moment dat het havenbedrijf de overeenkomst met de EMO wil verlengen. De gemeente heeft echter geen directe zeggenschap over de huurcontracten van het Havenbedrijf. Daar gaat het Havenbedrijf zelf over. Wel kan de gemeente als aandeelhouder indirect druk zetten. We zijn in gesprek met zowel het havenbedrijf en de gemeente voor wat betreft de invulling van het plan. Uiteraard houden we jullie goed op de hoogte.

De reactie van het havenbedrijf is genuanceerd. Ook de Rotterdamse haven onderschrijft de Parijse klimaatafspraken en wil de uitstoot van CO2 drastisch terugdringen, echter het heeft weinig zin om te zeggen “Haal de kolen maar via Hamburg en Antwerpen. 85% van de kolen die in Rotterdam binnenkomen gaan naar Duitsland. Grofweg de helft daarvan is bestemd voor kolencentrales, de andere helft voor de staalindustrie in het Ruhrgebied. Nu het huurcontract van EMO opzeggen, betekent dat er geen staal meer gemaakt kan worden. Daar is het milieu niet bij gebaat, want dat betekent geen staal voor de windmolens die nodig zijn om kolencentrales overbodig te maken”.

We onderschrijven deze genuanceerde houding. Als BLN-Schuttevaer zijn wij als duurzame modaliteit uiteraard voor een duurzame wereld. Zo lang we echter kolen nodig hebben, pleiten wij voor vervoer via een duurzame modaliteit zoals de binnenvaart.

Naar de toekomst toe voorzien we nieuwe stromen voor de binnenvaart. Verschillende kolencentrales (zoals Amercentrale, Eemshavencentrale, centrales op de Maasvlakte) zijn overgestapt op biomassa of overwegen om dat te doen. Biomassa bestaat uit allerlei organische materialen zoals hout, gft-afval, maar ook plantaardige olie, mest en speciaal hiervoor geteelde gewassen. Biomassa is verantwoordelijk voor zo’n zestig procent van de duurzame energie geproduceerd in Nederland. Ook biomassa wordt in grote hoeveelheden vervoerd door de binnenvaart. Het gaat om bulk. En er bestaat geen betere manier om dit soort bulkproducten op een duurzame manier te vervoeren dan de binnenvaart.




Reageren


Reacties (0)