Gerard Kester neemt afscheid van Koninklijke BLN-Schuttevaer

01 mei 2018 - (487 keer gelezen)


Na bijna veertig jaar en drie brancheorganisaties later verlaat Gerard Kester Koninklijke BLN-Schuttevaer. Gerard wordt binnenkort 66 en daarmee AOW-gerechtigd. We hebben aan Gerard gevraagd hoe hij terugkijkt op afgelopen jaren en met wat voor gevoel hij de club verlaat.


Gerard:

"Beste mensen,

Eind 1978 ben ik gaan werken bij de Onafhankelijke Nederlandse Schippersvakbond. Getipt door mijn schoonvader, want zelf ben ik niet van de binnenvaart. Wel uit een nest van zelfstandigen; mijn vader was (glas)tuinder. Nu na bijna veertig jaar en drie brancheorganisaties later, beëindig ik mijn dienstverband met BLN-Schuttevaer. Binnenkort word ik 66 en daarmee AOW gerechtigd.

De binnenvaart gelijk helemaal verlaten, doe ik niet. Ik blijf als secretaris-generaal aan de ESO verbonden en als bestuurslid aan het Pensioenfonds voor de Rijn- en Binnenvaart. Voor BLN blijf ik voorlopig ook nog wat "dingen" doen, om in het algemeen de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo hier en daar zal nog wat (kennis)overdracht nodig zijn en moet ik nog wat helpen bij een enkele vraag van leden.

Over dat aspect van mijn job wil ik nog wel iets zeggen. Eigenlijk heb dat ik dat al die jaren wel het leukste gevonden: de help- of servicedesk. Leden helpen hun (uit)weg te vinden in die wirwar van regelingen, bij te staan bij die boete of dat Bußgeldbescheid, etc. En als je knelpunten signaleert, dat proberen structureel op te lossen door regelingen aan te passen of hele nieuwe te maken. Jaren geleden zei een schipper tegen mij: “je hebt toch eigenlijk leuk werk, wij bellen jou en je weet altijd wel het antwoord.” Dat was voor mij ook wel een "eye-opener". Niet dat je mensen altijd kunt helpen, je moet ze sowieso ook met enige regelmaat teleurstellen. Maar goed, nee is ook een antwoord.

Dat andere werk, het beleidsmatige, was natuurlijk ook machtig interessant. Er is in die veertig jaar veel gebeurd: de wereld is veranderd en de binnenvaart niet in de laatste plaats. Wij hebben aan de wieg gestaan van de ingrijpende sanering van de vloot in de jaren negentig van de vorige eeuw. Een sanering die voor ondernemers vervolgens een enorme vernieuwing en innovatie mogelijk maakte. We hebben ook aan de wieg gestaan van een vergaande harmonisering van onderwijs, bemanningen, technische eisen, etc. De binnenvaart is een sterk internationaal georiënteerde sector en in die zin hebben wij optimaal gebruik gemaakt van het platform van eenwording: de Europese Unie.

We staan nu weer aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Neem de energietransitie naar nul (bron)emissie; de noodzakelijke verduurzaming en vergroening. De binnenvaart heeft in die transitie volop kansen doordat zij qua uitstoot van CO2 relatief gunstig is. Door het verhogen van de efficiency (minder energieverbruik, minder leegvaart, etc.) kan dat waarschijnlijk nog behoorlijk verbeteren. De opgave voor de korte en middellange termijn ligt met name bij de schadelijke uitstoot van onze motoren zoals NOx en (roet)deeltjes. We hoeven zeker niet bang te zijn voor eventuele wettelijke maatregelen op dat vlak, wellicht moeten we er zelf om vragen."

De collega's van Gerard gaan hem ontzettend missen, maar wensen hem een prachtige tijd.




Reageren


Reacties (2)

Jos Leijten  |  02 mei 2018 - 11:10 uur

Beste Gerard,

Bedankt voor je inzet al die jaren en ik hoop dat je nog lang mag genieten van je pensioen.

Aldert Hoekstra  |  03 mei 2018 - 20:55 uur

Gerard bedankt. Onze binnenvaart branche organisatie's draaien altijd op een paar vaste waarden. Daar ben jij er één van. Ik heb je in de TAS periode al leren kennen, en ik vraag me af waar de tijd is gebleven. Ik wens je alle goeds.