Belangrijke wijziging bemanningsregeling

10 juli 2019 - (584 keer gelezen)


Per 1 juli 2019 is een wijziging van de bemanningsregeling doorgevoerd waarover wij nogal wat vragen krijgen. Wat betekent dat nou precies, wat heb ik er aan?


In essentie is de wijziging dat de ononderbroken rust van 8 uur in de A1 of 6 uur in de A2 ook tijdens de vaart mag worden genomen. Tot nu toe mocht dat niet, dan moest het schip stilliggen.

Misschien dat aan de hand van een voorbeeld duidelijk wordt wat het inhoudt:

  1. Een tankschip komt na 18 uur varen op de losplaats en moet direct lossen. Eén van de bemanningsleden heeft zijn rust tijdens de voorafgaande vaart genomen en kan bijgevolg toezicht houden bij het lossen. Er hoeft geen extra personeel ingezet te worden. Je kunt dit werk uiteraard ook verdelen over meerdere bemanningsleden. Dat is een kwestie van indelen, rust nemen en schrijven.
  2. Andersom kan natuurlijk ook. Als het tankschip bijvoorbeeld zes uur heeft geladen, kan het de vaart met de bemanning aanvangen omdat degene die toezicht heeft gehouden, zijn rust mag nemen tijdens de vaart.

In de tankvaart is het wellicht het meest duidelijk, omdat tijdens het laden en lossen toezicht verplicht is en meestal doet een bemanningslid dat; toezicht is werken en geen rusttijd.

In de droge lading is toezicht tijdens laden of lossen niet verplicht, maar wordt natuurlijk wel vaak gedaan. Daadwerkelijk meehelpen of assisteren komt ook voor, denk bijvoorbeeld in de containers. Stackeren is gewoon laad- of loswerk. Zoals ook bijscheppen, vegen of stoeien met de bobcat.

Deze wijziging is onder andere gemotiveerd door de volgende principes:

  • De vaartijd van het schip is niet hetzelfde als de werktijd van de bemanning;
  • De minimumbemanning is ook in de A1 en A2 niet te allen tijde (aan dek) nodig voor een veilige vaart;
  • De exploitatie van een schip is meer dan alleen varen;
  • Op het schip zijn voldoende slaapplaatsen waar het geluidsniveau 60 dB(A) of lager is.
De nu doorgevoerde wijziging is in het kader van de zogenaamde korte termijn en vooruitlopend op een structurele wijziging waaraan nu wordt gewerkt. Via deze link kunt u die achtergrond er op na lezen.


Reageren


Reacties (1)

Harm Lenten  |  11 juli 2019 - 07:38 uur

0