Dominic Schrijer gestart als voorzitter Koninklijke BLN-Schuttevaer
1 februari 2019184 weergaven

De nieuwe bestuursvoorzitter van BLN-Schuttevaer, Dominic Schrijer (52), was als jongetje niet bepaald een studiebol, maar vooral een doener, en dat is hij nog steeds. Geef hem een uitdagend vraagstuk en hij verzamelt kennis en kracht om zich heen om te komen waar hij naar toe wil. Want een doel, dat heeft hij altijd. Maar daar komen doet-ie samen met anderen. Een tegenslag onderweg? Dan is het opstaan, afstoffen en doorgaan. Want aan gemiezemaus heb je niks.

De nieuwe bestuursvoorzitter van Koninklijke BLN-Schuttevaer wordt gedreven door de behoefte om goed te doen, om mensen in beweging te krijgen en de wereld een stukje beter te maken. De ellende van anderen kan hij niet aan zich voorbij laten gaan. In alle functies die Schrijer heeft gehad beet hij zich vast in vraagstukken waar anderen hun handen liever niet aan branden. En met succes, want hij wist de criminaliteit terug te dringen in Zwijndrecht en woonwijken beter leefbaar te maken in Rotterdam-Charlois. Waarom hij de kant van het vuur op loopt in plaats van ervan af? “Ik heb een goed stel hersens, een gedegen opleiding en opvoeding gehad, een uitstekend netwerk ontwikkeld en de gezondheid om mezelf nuttig te maken. En dan is vergaderen, stukken lezen of ergens naartoe gaan om te beïnvloeden geen ‘huiswerk’, dan is het simpelweg je doelen realiseren”.

De jeugd heeft de toekomst
Naast zijn huidige werk als burgemeester van Zwijndrecht zet Schrijer zich daarom in bij verschillende maatschappelijke organisaties. Zo is hij toezichthouder bij Stichting Halt, waar jongeren leren verantwoordelijkheid te nemen voor de schade die ze hebben aangericht, om te voorkomen dat ze nogmaals met politie in aanraking komen. Want, zo vindt Schrijer, de kansen die je krijgt in je jeugd zijn bepalend voor hoe het later met je gaat. “De generatie van mijn ouders mocht zelf hun opleiding niet kiezen. Mijn moeder heeft alleen lagere school gedaan en was zich daar enorm van bewust. Ze prentte mij dus in dat als ik hogerop wilde komen, ik moest studeren. Zij heeft mij enorm gepusht. Tegenwoordig hebben we gelukkig wel een keuze, maar zijn onderwijs en opvoeding nog steeds cruciaal. In Rotterdam-Zuid heb ik gezien dat als je opgroeit in een gezin en een wijk waar behoorlijke problemen spelen, het veel moeilijker is om wat van jezelf te maken. Dat de buurt of het gezin zo bepalend is voor waar je later terecht komt, dat is niet een samenleving waar ik blij van word. De eerste twintig jaar van je leven zijn ontzettend belangrijk en daar wil ik mij dus voor inzetten”.

Duizendpoot
De behoefte om goed te doen voor de maatschappij kreeg Schrijer mee van zijn ouders. Zijn moeder was lid van de vrouwenbond en zijn vader zat in de raad van kerken en richtte zich op het helpen van mensen die in armoede leefden. Toen Schrijer ging werken vond hij in deze onderwerpen een hoger doel die een grote passie in hem aanwakkerde.

“Als kind vond ik school niet zo interessant, elke dag deed ik wel iets om te voorkomen dat ik huiswerk moest maken. Ik speelde klarinet, zat op voetbal, ik heb gerugbyd, en zat op scouting. Buiten zijn vond ik heerlijk. Maar in vijf en zes VWO moest ik echt aan de bak. Toen heb ik netjes elke dag anderhalf tot twee uur huiswerk zitten maken, anders was het niet gelukt. Maar een studiebol, dat ben ik nooit geweest. Zelfs toen ik bestuurskunde ging studeren, wat ik echt leuk vond om te doen, trokken een heleboel andere dingen mijn aandacht. Ik roeide intensief, zat in de studentenpolitiek en de universiteitsraad en was daarnaast één jaar voorzitter van de koepel van studentenverenigingen. Studeren deed ik er eigenlijk een beetje bij. Pas toen ik ging werken veranderde dat, misschien wel omdat mijn leefwereld toen groter werd. Ik kwam te wonen in Rotterdam-Zuid, waar het met veel wijken, inclusief de wijk waar wij in woonden, helemaal niet goed ging. Dan word je plotseling geconfronteerd met armoede, onveiligheid en spanningen tussen bevolkingsgroepen. We zaten er middenin, het gebeurde letterlijk om ons heen. Toen was het dus ineens voor ‘het echie’. Want als je dan niets doet, gaat de wijk alleen maar verder achteruit. In die tijd werkte ik als adviseur bij een adviesbureau en bracht ik ’s avonds mijn tijd door als lid van de PvdA om dit probleem aan te pakken”.

Samen kom je er sneller / Samen kom je verder
“Een paar jaar later werd ik bestuurder in Rotterdam-Charlois en kon ik deze ervaring goed inzetten. Ik werd namelijk gevraagd om de criminaliteit terug te dringen en de leefbaarheid in probleemwijken te vergroten. Nou, toen ging mijn trukendoos open. Ik was er in die jaren achter gekomen dat in alle succesverhalen de overheid samenwerkt met het bedrijfsleven en de betrokken burgers. Wat ik dus deed was een groep mensen om mij heen verzamelen. De bewoners en winkeliers maar ook de huisarts, schooldirecteur, pastoor en politie - iedereen die zich wilde inzetten om te voorkomen dat de wijk naar de knoppen ging. Mijn instelling is op zo’n moment: als wíj het niet kunnen oplossen gaan we naar de Coolsingel, als die het niet kunnen, gaan we naar Den Haag en als zij niet kunnen helpen, gaan we naar Brussel. Het hoeft van mij niet perfect te zijn, maar ik vind wel dat je je in moet zetten. En als het misgaat ga je niet achteraf lopen miezemauzen. Is er succes, dan is dat fijn maar als het niet lukt, dan is het uithuilen en opnieuw beginnen”.

Optimist
Na 25 jaar bestuurlijke functies te hebben uitgevoerd vindt Schrijer het nu tijd voor een overstap naar meer maatschappelijke functies. De positie van voorzitter van Koninklijke BLN-Schuttevaer waar hij 1 februari 2019 mee begint, past daar goed bij.
“Door mijn werk in Zwijndrecht heb ik de binnenvaart goed leren kennen. De Oude Maas is de drukste route van de binnenvaart en in Zwijndrecht zijn veel binnenvaart ondernemers gevestigd. Ook heb ik jaren op Heijplaat in Rotterdam gewoond, dat ooit is ontstaan als woonwijk voor arbeiders van de toenmalige scheepswerf, de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM). De havenbedrijvigheid is de laatste twintig jaar dus onderdeel geweest van mijn leven.
Daarnaast zie ik enorme kansen voor de binnenvaart. Want het vervoer neemt toe, maar de snelwegen kunnen dat niet aan. De sleutel ligt op het water: daar is de ruimte en daar zit dus de toekomst. Maar het verkeer gaat niet in één keer van de weg het water op, er zitten nog heel veel stappen tussen. De kunde van de leden heb ik daarbij hard nodig. Maar ik zal mij ook gaan vastbijten in het personeelstekort en menskracht gaan aantrekken. Opgeteld moet dat samen gaan leiden tot  modal shift en meer vervoer van weg naar water.

Ook de vergroening is een belangrijk onderwerp voor mij. Vervoer over het water is één van de CO2 efficiëntste transportmethoden, maar samen met de overheid willen we nog groener worden. Ook de binnenvaart moet gaan bijdragen aan de maatregelen tegen opwarming van de aarde.  Aan ons dus de taak om uit te zoeken hoe we dat kunnen doen, maar onderaan de streep nog steeds met zwarte cijfers eindigen. Want het moet voor een ondernemer natuurlijk wel economisch verantwoord zijn.

Genoeg te om aan te pakken dus, maar ook nu ga ik dat niet in mijn eentje doen. De kennis van de leden, besturen, commissies en kantoor is cruciaal, hun betrokkenheid is de drager van BLN-Schuttevaer. Wat haalbaar en betaalbaar is ga ik daarom onder meer overleggen met de binnenvaart ondernemers zelf. Vanuit mijn vorige functies weet ik dat er allerlei soorten mensen zijn. Er zijn sceptici die zeggen: eerst zien, dan geloven. Toen ik bijvoorbeeld als wethouder aankondigde de achterstandswijken te gaan aanpakken waren er mensen die zeiden: dat zal wel, er is al zoveel beloofd. Maar je hebt ook de enthousiastelingen. Mensen die geloven: nú gaat het wel lukken. Ik zit aan de kant van de optimisten, en ik weet dat een heleboel ondernemers ook zo in elkaar steken, anders kun je geen eigen bedrijf opbouwen. Er is altijd iemand die met iets nieuws begint, die het net anders aanpakt dan de rest en waarover de markt dan vervolgens zegt: wauw, zo gaan wij dat ook doen!”

Biografie
Dominic Schrijer groeit op in een Rooms-rood nest in Amersfoort. Na zijn studie bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam werkt hij een jaar lang als beleidsmedewerker bij de provincie Zuid-Holland. Daarna is hij zes jaar beleidsadviseur bij een adviesbureau Consultium waar hij de overheid adviseert over de vermindering van milieubelasting. Van 1998 tot 2006 werkt hij als bestuurder van Rotterdam-Charlois aan de vermindering van criminaliteit en het leefbaar maken van probleemwijken. Daarna wordt hij wethouder en locoburgemeester bij de gemeente Rotterdam waar hij zich inzet om meer mensen aan het werk te krijgen en het aanbod van stageplekken voor studenten te vergroten. Van 2011 tot 2013 werkt Schrijer als consultant in de publieke sector waar hij zich vastbijt in het opzetten van samenwerkingsverbanden tussen de overheid, het bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld en burgers. In 2013 wordt hij burgermeester van Zwijndrecht. Hij wordt geprezen om het herstel van het vertrouwen van burgers in de politiek en de daling (25%) van de criminaliteit in Zwijndrecht. In mei 2019 zal Schrijer zijn werk als burgervader neerleggen en zich richten op maatschappelijke bedrijven buiten de overheid. Op dit moment is Schrijer al toezichthouder bij verschillende maatschappelijke organisaties, waaronder de Binnenvaart Kredietunie Nederland. Op 1 februari 2019 neemt Dominic Schrijer het stokje als voorzitter van BLN-Schuttevaer over van Roland Kortenhorst.

WORD LID VAN KONINKLIJKE BLN-SCHUTTEVAER

U las zojuist één van de vrij beschikbare nieuwsberichten van Koninklijke BLN-Schuttevaer.Meer nieuws >>>